D 2010

Semantic Role Patterns and Verb Classes in Verb Valency Lexicon

NEVĚŘILOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Semantic Role Patterns and Verb Classes in Verb Valency Lexicon

Název česky

Vzory sémantických rolí a slovesné tříídy ve valenčním slovníku sloves

Autoři

NEVĚŘILOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Heidelberg, Proceedings of the 13th International Conference on Text, Speech and Dialog TSD 2010, od s. 150-156, 7 s. 2010

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Impakt faktor

Impact factor: 0.402 v roce 2005

Kód RIV

RIV/00216224:14330/10:00067221

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-3-642-15759-2

ISSN

UT WoS

000288619400020

Klíčová slova česky

verb classes; valency lexicon; semantic roles

Klíčová slova anglicky

slovesné třídy; valenční slovník; sémantické role

Štítky

Změněno: 29. 4. 2014 12:21, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

For Czech language there is large valency frame lexicon: VerbaLex. It contains verbs, slots related to the verbs and information about semantic roles each slot plays. This paper discusses observations made on VerbaLex frames related to verb classification. It shows that for particular classes of verbs (e.g. verbs describing weather) some semantic role patterns are typical. It also tries to reveal these patterns in not so obvious cases. Currently, verb frames in VerbaLex are not interconnected. This paper outlines the way we can do such connections. We expect that verb frames of the same class or with the same semantic role patterns are semantically close and therefore propose similar types of interconnection. We expect to create relatively small set of inference rules that influence a large number of verb frames.

Návaznosti

LC536, projekt VaV
Název: Centrum komputační lingvistiky
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum komputační lingvistiky