KNECHT, Petr, Milan KUBIATKO a Hana SVATOŇOVÁ. Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie. Geodetický a kartografický obzor. 2010, roč. 56, č. 7, s. 142-147. ISSN 0016-7096.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie
Název anglicky How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography
Autoři KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí) a Hana SVATOŇOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Geodetický a kartografický obzor, 2010, 0016-7096.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/10:00045156
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky mapy; atlasy; školská kartografie; výzkum žáka; kartografické dovednosti
Klíčová slova anglicky maps; graphicacy; map skills; educational cartography
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Změněno: 8. 3. 2013 11:08.
Anotace
Příspěvek se zabývá poměrně opomíjeným přístupem k hodnocení kartografických děl,hodnocením z pohledu jejich uživatelů. Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a dle jakých kritérií hodnotí žáci základních škol školní zeměpisné atlasy. Výzkumný vzorek tvořilo 120 žáků, kteří byli během strukturovaného individuálního rozhovoru požádáni, aby vyjádřili svá stanoviska ke čtyřem běžně používaným školním zeměpisným atlasům světa. Výzkum ukázal, že ideální školní zeměpisný atlas světa by měl z pohledu zkoumaných žáků obsahovat nejen přehledné mapy, ale také větší množství obrazových komponent (zejména fotografií, obrázků apod.) a rozšiřující textové informace. Prezentované výsledky poskytují podněty pro další rozvoj školské kartografie.
Anotace anglicky
The paper acquaints with an omitted approach to the evaluation of school atlases, users evaluation. In the introductory part of the study is summarized research on school atlases. The aim of the presented research was to investigate the users criteria on selecting school atlases. The research sample included 120 pupils at one Czech lower secondary school. During a structured interview, pupils were asked to comment on four atlases published by four different publishing houses. Pupils mostly assessed map readability and comprehensible colourfulness of atlases as well as graphical features, namely photographs, pictures and drawings, as well as narrative features (summaries, terminology lists). Presented results provide new impulses for further development of educational cartography.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 23:22