2010
Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie
KNECHT, Petr, Milan KUBIATKO a Hana SVATOŇOVÁZákladní údaje
Originální název
Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie
Název anglicky
How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography
Autoři
KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí) a Hana SVATOŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Geodetický a kartografický obzor, 2010, 0016-7096
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00045156
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
mapy; atlasy; školská kartografie; výzkum žáka; kartografické dovednosti
Klíčová slova anglicky
maps; graphicacy; map skills; educational cartography
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 11:08, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
V originále
Příspěvek se zabývá poměrně opomíjeným přístupem k hodnocení kartografických děl,hodnocením z pohledu jejich uživatelů. Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a dle jakých kritérií hodnotí žáci základních škol školní zeměpisné atlasy. Výzkumný vzorek tvořilo 120 žáků, kteří byli během strukturovaného individuálního rozhovoru požádáni, aby vyjádřili svá stanoviska ke čtyřem běžně používaným školním zeměpisným atlasům světa. Výzkum ukázal, že ideální školní zeměpisný atlas světa by měl z pohledu zkoumaných žáků obsahovat nejen přehledné mapy, ale také větší množství obrazových komponent (zejména fotografií, obrázků apod.) a rozšiřující textové informace. Prezentované výsledky poskytují podněty pro další rozvoj školské kartografie.
Anglicky
The paper acquaints with an omitted approach to the evaluation of school atlases, users evaluation. In the introductory part of the study is summarized research on school atlases. The aim of the presented research was to investigate the users criteria on selecting school atlases. The research sample included 120 pupils at one Czech lower secondary school. During a structured interview, pupils were asked to comment on four atlases published by four different publishing houses. Pupils mostly assessed map readability and comprehensible colourfulness of atlases as well as graphical features, namely photographs, pictures and drawings, as well as narrative features (summaries, terminology lists). Presented results provide new impulses for further development of educational cartography.