J 2010

Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie

KNECHT, Petr, Milan KUBIATKO a Hana SVATOŇOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie

Název anglicky

How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí) a Hana SVATOŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Geodetický a kartografický obzor, 2010, 0016-7096

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00045156

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

mapy; atlasy; školská kartografie; výzkum žáka; kartografické dovednosti

Klíčová slova anglicky

maps; graphicacy; map skills; educational cartography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 11:08, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá poměrně opomíjeným přístupem k hodnocení kartografických děl,hodnocením z pohledu jejich uživatelů. Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a dle jakých kritérií hodnotí žáci základních škol školní zeměpisné atlasy. Výzkumný vzorek tvořilo 120 žáků, kteří byli během strukturovaného individuálního rozhovoru požádáni, aby vyjádřili svá stanoviska ke čtyřem běžně používaným školním zeměpisným atlasům světa. Výzkum ukázal, že ideální školní zeměpisný atlas světa by měl z pohledu zkoumaných žáků obsahovat nejen přehledné mapy, ale také větší množství obrazových komponent (zejména fotografií, obrázků apod.) a rozšiřující textové informace. Prezentované výsledky poskytují podněty pro další rozvoj školské kartografie.

Anglicky

The paper acquaints with an omitted approach to the evaluation of school atlases, users evaluation. In the introductory part of the study is summarized research on school atlases. The aim of the presented research was to investigate the users criteria on selecting school atlases. The research sample included 120 pupils at one Czech lower secondary school. During a structured interview, pupils were asked to comment on four atlases published by four different publishing houses. Pupils mostly assessed map readability and comprehensible colourfulness of atlases as well as graphical features, namely photographs, pictures and drawings, as well as narrative features (summaries, terminology lists). Presented results provide new impulses for further development of educational cartography.