u 2010

Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum)

VLČKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum)

Název anglicky

Pupils’ Foreign Language Learning Strategies in Comprehensive Education (Cross-Sectional Research)

Vydání

1. vyd. Brno, 369 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Účelové publikace

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

cizí jazyk; inventář strategií učení; nižší sekundární vzdělávání; používání strategií učení cizímu jazyku; průřezový výzkum; primární vzdělávání; strategie učení; učení; vyšší sekundární všeobecné vzdělávání

Klíčová slova anglicky

cross-sectional research; foreign language; foreign language learning strategy use; learning strategies; learning; lower secondary education; primary education; strategy inventory; upper secondary comprehensive education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 10. 2010 10:19, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Strategie učení jsou prezentovány jako významný koncept didaktiky cizích jazyků. Používání strategií učení cizímu jazyku a jeho souvislosti jsou zjišťovány u žáků 5. ročníků, 9. ročníků základní školy a předposledních ročníků gymnázií. V průřezovém výzkumu založeném na inventáři strategií je analyzováno, jak se používání strategií mění a jaká jsou jeho specifika u daných tří skupin žáků. Sledovány jsou jak strategie přímé (paměťové, kognitivní a kompenzační), tak nepřímé (metakognitivní, afektivní a sociální). Rozdíly v používání strategií mezi skupinami jsou v mnoha dílčích aspektech signifikantní, podobně jako vztah používání strategií a proměnných determinujících jejich používání.

Anglicky

Learning strategies are presented as an important concept in the theory of foreign language acquisition. The use of foreign language learning strategies and its contexts are investigated at the end of primary education, lower secondary education, and higher secondary comprehensive education in the Czech Republic. Adopted Strategy Inventory for Language Learning was applied in a cross-sectional research which focused on how the use of strategies changed and what the specific characteristics of the three groups of learners were. The research focused on both direct (memory, cognitive and compensatory) and indirect (metacognitive, affective and social) strategies. The differences in strategy use among the groups are in many aspects significant as well as the relation between strategy use and the variables that influence the strategy choice and use.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání