Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{906508, author = {Havelková, Marie and Kachlík, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, keywords = {school environment; teacher; student; chronic diseases; immunity; hyperimunity reactions; allergies; bronchial asthma; problems; observations; prevention of environmental}, language = {cze}, issn = {1211-2720}, journal = {Speciální pedagogika}, title = {Speciální požadavky chronicky nemocných žáků na kvalitu školního prostředí}, volume = {roč. 20}, year = {2010} }
TY - JOUR ID - 906508 AU - Havelková, Marie - Kachlík, Petr PY - 2010 TI - Speciální požadavky chronicky nemocných žáků na kvalitu školního prostředí JF - Speciální pedagogika VL - roč. 20 IS - 2 SP - 114-121 EP - 114-121 PB - UK v Praze SN - 12112720 KW - school environment KW - teacher KW - student KW - chronic diseases KW - immunity KW - hyperimunity reactions KW - allergies KW - bronchial asthma KW - problems KW - observations KW - prevention of environmental N2 - Pro chronicky nemocné dítě je zvládnutí mnoha životních situací velice tíživé a nesnadné. Výzkum byl zaměřen na děti, které jsou postiženy nemocemi, majícími imunologickou podstatu, konkrétně na děti, které trpí alergiemi a bronchiálním astmatem. Cílem výzkumné sondy bylo zjistit, zda škola takto postiženým dětem věnuje dostatečnou péči a pozornost, zda jsou učitelé důkladně informováni o jejich problémech a také, zda jsou proškoleni, aby v případě akutního zhoršení nemoci byli schopni těmto žákům pomoci. Bylo realizováno výzkumné šetření, v jehož rámci bylo náhodně zvoleno 12 základních škol (po 4 velkoměstských, maloměstských a vesnických). Otázky byly zaměřeny na informovanost o alergiích a jejich výskytu mezi žáky a bylo osloveno přes 200 pedagogů. Rovněž proběhlo hodnocení podmínek ve školách pozorováním (na školách byla zvolena vždy jedna učebna prvního stupně, jedna učebna druhého stupně, učebna přírodopisu, tělocvična). Zjištěno bylo, že většina pedagogů nezná přesné počty alergiků ve svých třídách, o problému mají jen obecnou povědomost. Více než polovina z nich by si v případě výskytu alergické reakce u dítěte nevěděla rady. Ze šetření také vyplynulo, že prostředí školy není ve většině případů uzpůsobeno tak, aby u žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Je proto nezbytné zlepšit informovanost učitelů, což by si přáli i sami respondenti. ER -
HAVELKOVÁ, Marie a Petr KACHLÍK. Speciální požadavky chronicky nemocných žáků na kvalitu školního prostředí. \textit{Speciální pedagogika}. Praha: UK v Praze, 2010, roč. 20, č.~2, s.~114-121. ISSN~1211-2720.
|