J 2010

Speciální požadavky chronicky nemocných žáků na kvalitu školního prostředí

HAVELKOVÁ, Marie a Petr KACHLÍK

Základní údaje

Originální název

Speciální požadavky chronicky nemocných žáků na kvalitu školního prostředí

Název česky

Speciální požadavky chronicky nemocných žáků na kvalitu školního prostředí

Název anglicky

Special requirements of chronically ill children in quality school environment

Autoři

HAVELKOVÁ, Marie (203 Česká republika) a Petr KACHLÍK (203 Česká republika, garant)

Vydání

Speciální pedagogika, Praha, UK v Praze, 2010, 1211-2720

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30209 Paediatrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00045311

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

školní prostředí; učitel; žák; chronické onemocnění; imunita; hyperimunitní reakce; alergie; asthma bronchiale; potíže; pozorování; prevence prostředí

Klíčová slova anglicky

school environment; teacher; student; chronic diseases; immunity; hyperimunity reactions; allergies; bronchial asthma; problems; observations; prevention of environmental

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 11. 2010 18:11, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Pro chronicky nemocné dítě je zvládnutí mnoha životních situací velice tíživé a nesnadné. Výzkum byl zaměřen na děti, které jsou postiženy nemocemi, majícími imunologickou podstatu, konkrétně na děti, které trpí alergiemi a bronchiálním astmatem. Cílem výzkumné sondy bylo zjistit, zda škola takto postiženým dětem věnuje dostatečnou péči a pozornost, zda jsou učitelé důkladně informováni o jejich problémech a také, zda jsou proškoleni, aby v případě akutního zhoršení nemoci byli schopni těmto žákům pomoci. Bylo realizováno výzkumné šetření, v jehož rámci bylo náhodně zvoleno 12 základních škol (po 4 velkoměstských, maloměstských a vesnických). Otázky byly zaměřeny na informovanost o alergiích a jejich výskytu mezi žáky a bylo osloveno přes 200 pedagogů. Rovněž proběhlo hodnocení podmínek ve školách pozorováním (na školách byla zvolena vždy jedna učebna prvního stupně, jedna učebna druhého stupně, učebna přírodopisu, tělocvična). Zjištěno bylo, že většina pedagogů nezná přesné počty alergiků ve svých třídách, o problému mají jen obecnou povědomost. Více než polovina z nich by si v případě výskytu alergické reakce u dítěte nevěděla rady. Ze šetření také vyplynulo, že prostředí školy není ve většině případů uzpůsobeno tak, aby u žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Je proto nezbytné zlepšit informovanost učitelů, což by si přáli i sami respondenti.

Anglicky

For the chronically ill child is mastering many situations in life very difficult and challenging. The research was focused on children affected by the disease having immune nature, namely the children who suffer from allergies and asthma. The aim of this probe was to determine if this school for disabled children adequate care and pay attention to whether teachers are well informed about their problems and whether they are trained, in the case of acute aggravation of the disease were able to help these students. I realized my research, in which it randomly selected 12 primary schools (of 4 urban, small-town and rural). Questions were focused on the awareness of allergies and the incidence and pupils were interviewed over 200 teachers. They also were evaluated by observing the conditions in schools (the schools were selected one each first grade classroom, one second grade classroom, natural science classroom, gymnasium). It was found that most teachers do not know the exact number of allergy sufferers in their classes, the problem of having only a general awareness. More than half of them in the event of an allergic reaction in children did not know. The survey also showed that the school environment is not suitable in most cases so that the pupils do not produce unnecessary health problems. It is therefore necessary to improve the awareness of teachers, which they wished the respondents themselves.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání