D 2010

Aspekty současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice na základě legislativních podmínek a empirického šetření na základních školách

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Aspekty současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice na základě legislativních podmínek a empirického šetření na základních školách

Name in Czech

Aspekty současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice na základě legislativních podmínek a empirického šetření na základních školách

Name (in English)

Implications of Current Situation of Inclusive Education in the Czech Republic Based on Legislation and Empirical Study in Primary Schools

Authors

VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Vítková, M., Havel, J.(eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 23 pp. 2010

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00045446

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-199-7

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání žák se speciálními vzdělávacími potřebami škola hlavního vzdělávacího proudu legislativa výzkumný záměr empirické šetření

Keywords in English

inclusive education pupil with special education needs mainstream school legislation research project empirical study

Tags

Reviewed
Změněno: 29/3/2011 12:19, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

Stať se zabývá posílením přístupu k inkluzivnímu vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu díky ratifikaci Úmluvy o právech osob se zdravotním postiţením (vydaná OSN v roce 2006) na podzim 2009 v ČR, návazným Národním plánem vytváření rovných příleţitostí pro osoby se zdravotním postiţením a Národním akčním plánem vzdělávání (NAPIV). Uvedena je analýza vybraných jiţ publikovaných výzkumných šetření v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby ţáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a empirického šetření ve vybraných základních školách v Praze. Znění celého příspěvku je přiloženo v elektronické podobě (CD).

In English

The article deals with strengthening inclusive approaches to education in mainstream schools based on the Convention on the Rights of Persons with Disabilities 2 (issued by the United Nations in 2006) ratified by the Czech Republic in fall 2009 and followed by the National Plan on the Development of Equal Opportunities for Persons with Disabilities and National Action Plan for Inclusive Education (referred to as NAPIV). It is followed by the analysis of selected studies published within the research project Special Needs of Pupils in Context of the Framework Educational Program for Basic Education and empirical study in selected primary schools in Prague. The text of the article is attached in electronic form (CD).

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education