HORKÁ, Hana. Environmental Aspects of Education for the Health in Curriculum of Pregradual Preparation of Teachers. In Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Papers on Health Education. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 171-178. ISBN 978-80-210-5260-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmental Aspects of Education for the Health in Curriculum of Pregradual Preparation of Teachers
Name in Czech Environmentální aspekty výchovy ke zdraví v kurikulu pregraduální přípravy učitelů
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Papers on Health Education, p. 171-178, 8 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00045527
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5260-4
Keywords (in Czech) Ekologická/environmentální výchova; výchova ke zdraví; ekopedagogická kompetence; kompetence environmentální; kompetence hodnotová - ekosociální – životně orientační; cíle ekologické/ environmentální učitelské přípravy
Keywords in English Ecological/environmental education; education for the health; ecopedagogical competence; environmental competence; value-ecosocial life oriented competence; targets of ecological/environmental teachers preparation
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:27.
Abstract
Author determines and reasons current structure of environmental competence at three levels: factual, skills and personal. Her work focuses on students capability to undergo preparation and to understand ecological and / or environmental education interrelated with education for human health. The targets pertaining to the above noted area of education devoted to teachers education have been summarized and a proposal of standardized pregradual ecological / environmental preparation of teachers has been taken into account. The results of scientific examinations mapping students considerations and thoughts of environmetal problems/issues as well as description of perception of the health among the students of the faculty of pedagogy, Masaryk University related to environmental issues have been discussed. Regarding the interdisciplinary character of ecological/environmental preparation, some proposals aiming at teachers preparation are shown.
Abstract (in Czech)
Autorka vymezuje a zdůvodňuje strukturu environmentální kompetence v rovině věcné, dovednostní a osobnostní. Vychází z obsahového zaměření způsobilosti k ekologické/environmentální výchově v kontextu výchovy ke zdraví. V dané oblasti výchovy vyvozuje cíle pro přípravné učitelské vzdělávání a opírá se o návrh standardu pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů. Uvádí výsledky výzkumných šetření, které mapují jednak uvažování a přemýšlení o environmentálních problémech, jednak popisují vnímání zdraví mezi studenty PdF MU v kontextu problematiky životního prostředí. S ohledem na interdisciplinární charakter ekologické/environmentální přípravy jsou prezentovány některé návrhy směřující do přípravy učitelů.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 10/6/2024 16:54