J 2010

La Postmodernité comme modernité interrogée. Pour une méthode de recherche en littérature contemporaine

DYTRT, Petr

Basic information

Original name

La Postmodernité comme modernité interrogée. Pour une méthode de recherche en littérature contemporaine

Name in Czech

Postmoderno jako modernita plná otazníků. Za metodu pro studium současné literatury

Name (in English)

Postmodernism as a interroged modernity. For a research methodology in contemporary Novel

Authors

DYTRT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Cahiers du CERACC, Paris, EA 4400 / Paris 3 – conventionnée CNRS, 2010, 2031-2970

Other information

Language

French

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

France

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00049399

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Modernita; postmoderno, réécriture, ironie, současný francouzský román

Keywords in English

Modernity; postmodernism; réécriture; irony; contemporary French novel

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 8/7/2011 12:45, doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.

Abstract

V originále

L’article revient sur une catégorie controversée : la postmodernité (de laquelle procede le postmodernisme). Il se propose de justifier l’institution de ce concept, issu du domaine philosophique, dans le champ des études littéraires. Dans la tension entre pensée nord-américaine et pensée européenne, tout en se référant principalement a Jean-Francois Lyotard, il interroge la postmodernité dans son rapport avec la modernité, entre négation d’une part et relecture critique d’autre part. C’est sous cet angle qu’il appréhende l’oeuvre de Jean Echenoz, en particulier Le Méridien de Greenwich, comme anamnese du modernisme littéraire. Cette étude monographique lui permet de conclure que, si l’on observe dans l’ensemble des productions contemporaines une renarrativisation du roman, celle-ci se fait, sous l’influence du postmodernisme, sur le mode nécessairement ironique.

In Czech

Příspěvek se vrací ke kontroverzní kategorii postmoderního (z nějž je odvozen postmodernismus). Pokouší se podat důvody pro použití tohoto pojmu z oblasti filozofie v oblasti literární vědy. Poukazuje na napětí mezi myšlením severoamerickým a evropským. S odkazem na koncepty popisované Jean-Francois Lyotardem dává otázku postmoderny do souvislosti s kritickým náhledem na modernitu, do prostoru mezi její odmítání na straně jedné a její kritické čtení na straně druhé. Z tohoto úhlu pohledu se dívá na román Jeana Echenoze, Greenwichský poledník (1979), který lze číst jako anamnézu literární moderny. Tato studie dospívá k závěru, že pokud dnes hovoříme o renarativizaci románu, je to pod vlivem postmodernismu nutně ironický pohled.

In English

This article deals with a controversial category: postmodernism (which makes postmodernism). It aims to justify the imposition of this concept from the realm of philosophy, in the field of literary studies. In the tension between thought North American and European Thought, while mainly referring to Jean-Francois Lyotard, he questions the postmodern in its relationship with modernity, between denial on one hand and critical reading of the other. It is from this perspective that captures the work of Jean Echenoz, especially the Greenwich Meridian, as history of literary modernism. This monographic study allows him to conclude that, if we observe in all contemporary productions renarrativisation of a novel, it is under the influence of postmodernism on the user necessarily ironic.

Links

KJB901640606, research and development project
Name: MODERNITA V OTAZNÍCÍCH. Současná francouzská románová tvorba versus mýtus modernity
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, Modernity in Questions. The Contemporary French Novel Production versa the Myth of Modernity