J 2010

Ein wahrer Homunkulus in der Tierwelt. Gabriel von Max´ Affenbilder

FILIP, Aleš a Roman MUSIL

Základní údaje

Originální název

Ein wahrer Homunkulus in der Tierwelt. Gabriel von Max´ Affenbilder

Název česky

Pravý homunkulus ve světe zvířat. Obrazy opic Gabriela von Maxe

Název anglicky

The Real Homunculus in the Animal World. The Monkey Paintings by Gabriel von Max

Autoři

FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí) a Roman MUSIL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Umění : časopis Ústavu dějin umění, Praha, Ústav dějin umění AV ČR, 2010, 0049-5123

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00049039

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000284731900002

Klíčová slova česky

Gabriel von Max; obrazy opic; malířství 19. století; Mnichovská škola

Klíčová slova anglicky

Gabriel von Max; monkey paintings; the painting of the 19th century; the Munich school

Štítky

Změněno: 2. 5. 2011 11:56, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Der Münchner Künstler und ein gebürtiger Böhme Gabriel von Max (1840-1915) wurde in der zeitgenössischen Presse als Affenmaler bezeichnet. Das sog. Affengenre ist ein wichtiger Teil von seinem umfangreichen Oeuvre. In diesem Artikel werden mehrere Interpretationsebenen verbunden. Das Biographische wird mit Hilfe der geschriebenen Erinnerungen vom Künstler nahe gebracht. Max züchtete mehrere Affenarten, war zugleich Maler und Amateur-Naturwissenschaftler. Aus diesem Grunde wird die Frage gestellt, wie sich dieses naturwissenschaftliche Interesse in seiner Kunst niederschlug. Die Aufmerksamkeit wird auch der Rezeption seines Affengenres, ihrem Zusammenhang mit den übrigen thematischen Umkreisen seines Schaffens und der Komparation mit der Werken von anderen Künstlern gewidmet. Die Affenbilder von von Max sind semantisch kompliziert, sie können als karikierend, ironisch, evolutionistisch, realistisch dokumentierend, phantastisch - und all das zusammen - "gelesen" werden.

Česky

Mnichovský umělec českého původu Gabriel von Max (1840-1915) byl v dobovém tisku nazýván malíř opic (Affenmaler). Tzv. opičí žánry jsou důležitou částí jeho rozsáhlého díla. V článku je propojeno několik rovin výkladu. Za pomoci vzpomínkových textů je nastíněn biografický aspekt, přičemž je patrná Maxova stupňující se afinita k živočišnému druhu opic, založená na vlastních chovatelských zkušenostech. Výjimečnost Maxova postavení na umělecké scéně spočívá v tom, že byl zároveň malíř i amatérský přírodovědec, proto je zkoumána otázka, jakým způsobem se jeho orientace v přírodních vědách projevila v jeho výtvarném díle. Pozornost je věnována také recepci jeho opičích žánrů, jejich souvislosti s dalšími tematickými okruhy Maxovy tvorby a komparaci s díly jiných umělců (Alexandre-Gabriel Decamps, Paul Meyerheim, František Kupka a další). Max omezil žánrový charakter malby a soustředil se na portrétní aspekt, takže se přiblížil lidským portrétům. Jeho obrazy opic jsou sémanticky komplikované. Mohou být "čteny" jako karikaturní, ironické, evolucionistické, realisticky dokumentační, fantazijní, a to vše naráz.

Návaznosti

GA408/08/1218, projekt VaV
Název: Monografie malíře Gabriela Cornelia Maxe
Investor: Grantová agentura ČR, Monografie malíře Gabriela Cornelia Maxe