J 2010

Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci.

NOVOTNÝ, Petr

Základní údaje

Originální název

Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci.

Název česky

Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci.

Název anglicky

Plurality of Concerns over Adults Learning and Education: Learning Organization Bridging the Gap?

Autoři

NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Technológia vzdelávánia, Nitra, Slovdidac, 2010, 1335-003X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00049041

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

vzdělávání;učení;učení pro pracoviště;organizace;organizační učení

Klíčová slova anglicky

learning;education;workplace learning;organization;organizational learning

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2017 11:22, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Anotace

V originále

Hlavní aktéři zainteresovaní na učení se a vzdělávání dospělých vyjadřují a realizují své zájmy ve třech rovinách. To představuje nejméně tři rozdílné perspektivy: individuální; perspektivu organizace/podniku; a perspektivu veřejnou čili širší společenský zájem. Na těchto úrovních lze zájmy analyzovat a vzájemně porovnávat. Ne vždy se pociťované zájmy všech stran shodují, a může tak docházet ke střetům. Základem střetu je obvykle nevyrovnanost (nejen ekonomických) investic a přínosů pro některou stranu. Příspěvek analyzuje tyto potenciální střety a hledá také perspektivy, které umožňují rozdílné zájmy slaďovat. Z těchto "smírných" perspektiv se příspěvek soustředí na organizační učení. Diskurz o organizačním učení ukazuje, že nejde zdaleka jen o to, že se v organizaci lidé učí a vzdělávají, ale také o to, že v organizaci vznikají nové znalosti nebo úhly pohledů, které jsou schopny ovlivňovat chování organizace a umožnit organizaci rozmanitými způsoby si osvojovat cesty ke zvládání potřeby změny.

Anglicky

The main actors interested in learning and adult education express and realize their interests at three levels. This represents at least three different perspectives: the individual, the prospect of the organization / company, and a broader perspective of public or social interest. At these levels one can analyze the interests and compare them. The perceived interests of all parties may be in conflict. Underlying this conflict is the imbalance of investment and benefit for either party. The paper analyzes these potential conflicts and look for perspectives that allow different interests align. Thereafter, the contribution focuses on organizational learning. Discourse on organizational learning shows that it is not just that people learn in the organization, but also the fact that the organization creates new knowledge or viewpoints that are able to influence organizational behavior and enable the organization to embrace a variety of ways to manage change.

Návaznosti

GAP407/10/1197, projekt VaV
Název: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Grantová agentura ČR, Procesy organizačního učení a jejich vedení ve škole