NAVRÁTIL, Pavel. Kak pomagajuščije rabotniky konstruirujut problemy ciganskich semjej: vklad obščich i specifičeskich stěreotypov o raditělstvě. The journal of social policy studies. rusko, 2010, roč. 8/2010, č. 3, s. 353-372. ISSN 1727-0634.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kak pomagajuščije rabotniky konstruirujut problemy ciganskich semjej: vklad obščich i specifičeskich stěreotypov o raditělstvě
Název česky Jak pomáhající profesionálové konstruují problémy romských rodin: diksuze k obecným a specickým stereotypům o rodičovství
Název anglicky How helping professionals construct the problems of Roma families: contribution of general and specific stereotypes about parenting
Autoři NAVRÁTIL, Pavel (203 Česká republika, garant).
Vydání The journal of social policy studies, rusko, 2010, 1727-0634.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Rusko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/10:00045706
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky rodičovství; ochrana dětí; sociální práce
Klíčová slova anglicky parenting; child care; social work
Štítky family social work, parenting
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D., učo 17824. Změněno: 8. 12. 2010 15:03.
Anotace
Professionals notice an extremely insufficient level of childrens rights and needs provision in Roma community and the same time non-efficient strategies of intervention with Romani families. Their approaches towards family assessment are based on the traditional Western concept of parenting as well as stereotypes about Romani families and Romani culture. These two sources of professional opinion stipulate strengthening of prejudices both concerning the parenting in general and Romani parents in particular. The essential elements of specialists position are as follows: an assurance that the parents are key responsible people for child welfare, and a conviction that Romani parents do not have required competencies and potential for child development. As a result, considerable part of helping professionals demonstrates -deadlock- viewpoint on possibility to involve Romani community into inclusion of their children.
Anotace česky
Profesionálové referují o velmi nedostatečné úrovni práv a naplnění potřeb dětí v romské komunitě a zároveň upozorňují na neefektivní strategie svých intervencí v romských rodinách. Jejich přístupy k posouzení rodiny jsou založeny na tradičním západním pojetí rodičovství, z něhož vychází i stereotypy o romských rodinách a romské kultuře. Tyto dva zdroje odborných stanovisek posilují předsudky ve vztahu k rodičovství obecně, zvláště pak pokud jde o romské rodiče. Podstatné prvky pozice zkoumaných specialistů jsou následující: (*) představa, že rodiče jsou zodpovědní za péči o děti, (b) přesvědčení, že romští rodiče nemají potřebné kompetence a potenciál pro podporu rozvoje dítěte. V důsledku toho značná část odborníků vstupuje do slepé uličky a nevidí možnost efektivního zapojení romské komunity do sociálního začlenění jejich dětí.
Anotace anglicky
Professionals notice an extremely insufficient level of childrens rights and needs provision in Roma community and the same time non-efficient strategies of intervention with Romani families. Their approaches towards family assessment are based on the traditional Western concept of parenting as well as stereotypes about Romani families and Romani culture. These two sources of professional opinion stipulate strengthening of prejudices both concerning the parenting in general and Romani parents in particular. The essential elements of specialists position are as follows: an assurance that the parents are key responsible people for child welfare, and a conviction that Romani parents do not have required competencies and potential for child development. As a result, considerable part of helping professionals demonstrates deadlock viewpoint on possibility to involve Romani community into inclusion of their children.
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 19:26