J 2010

K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského

KROČA, David

Základní údaje

Originální název

K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského

Název česky

K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského

Název anglicky

Contribution to the discourse on problem drama: Já, Jákob by Vítězslav Gardavský

Autoři

KROČA, David (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1213-2144

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00045726

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Gardavský; problémová dramatika; česká literatura; interpretace; filozofie

Klíčová slova anglicky

Gardavský; problem drama; czech literature; interpretation; philosophy

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2010 13:49, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá interpretací divadelní hry filozofa Vítězslava Gardavského (1923-1978) Já, Jákob (prem. 1968). Drama vycházející z biblických motivů ztvárnilo starozákonní mýtus o Jákobovi jako podobenství o věčném zápasu člověka o identitu osobnosti. Autor studie se pokouší odpovědět na otázky, do jaké míry hra vyčnívá z kontextu dramatiky šedesátých let 20. století, zda naplňuje znaky tzv. problémového dramatu a proč jsou omezené její divadelní možnosti.

Anglicky

The paper deals with the interpretation of the play Já, Jákob (prem. 1968) written by the philosopher Vítězslav Gardavský (1923-1978). This drama, well rooted in biblical motifs, presents the Old Testament myth of Jacob as a parable of mans eternal struggle for his own identity. The author of this paper is trying to answer the question to what extent this drama stands out from the context of drama of the 1960s, whether it comprises the features of so-called problem drama and why the potential of its theatre presentation is considerably limited.