Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících
HYTYCH, Roman a Petr MACEK. Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících. In M. Tyrlík, P. Macek., J. Širůček (Eds.), Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 71-96, 25 s. ISBN 978-80-210-5107-2. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících |
Název česky | Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících |
Název anglicky | Cultural and historical specifics contributing to shaping the selfconception and identity of adolescents |
Autoři | HYTYCH, Roman (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | Brno, M. Tyrlík, P. Macek., J. Širůček (Eds.), Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext, od s. 71-96, 25 s. 2010. |
Nakladatel | Masarykova univerzita |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Kapitola resp. kapitoly v odborné knize |
Obor | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Forma vydání | tištěná verze "print" |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/10:00045774 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
ISBN | 978-80-210-5107-2 |
Klíčová slova česky | sebepojetí; identita; kultura |
Klíčová slova anglicky | self-concept; identity; culture |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnil: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Změněno: 24. 3. 2013 14:49. |
Anotace |
---|
Kapitola ukazuje, jak se v euroamerické kultuře postupně prosazovala sebereflexe jedince nejen jako důležitý prostředek poznání sebe a druhých, ale také jako důležitý motivační a regulační činitel života jednotlivce. Vztaženo k adolescenci a rozvoji osobnosti, formování osobní identity přestává býtčasově ohraničeným vývojovým úkolem dospívajícího, ale stává se celoživotním osobním tématem. V závěru kapitoly autoři ukazují že identita a sebepojetí nejsou ovlivněny jen vývojově, ale jsou též ovlivněny skupinovými a společenskými standardy, které platí pro konkrétní kultury v určité době. |
Anotace anglicky |
---|
Chapter inspect historical and cultural specifics contributing to shaping the self-system of adolescents. Authors show how an individual's self-reflection gradually emerged in the Euro-American culture not only as an important means of getting to know self and others but also as a crucial motivational and regulatory factor in the life of an individual. In regard to adolescence and personality development, forming personal identity was originally perceived as a specific developmental task; however, today it more likely becomes a lifelong personal issue. Finally authors point that identity as well as self conception are influenced not only by development but also by the group's and society's standards, that are valid for concrete cultures in a specific period of time. |
Návaznosti | |
---|---|
MSM0021622406, záměr | Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 10:27