RUDA, Aleš, Darina MÍSAŘOVÁ and Kateřina MRÁZKOVÁ. Kartografické dovednosti a interaktivní tabule ve výuce zeměpisu (Map skills and interactive table in geography lessons). In 50 let geografie na Přírodovědecká fakultě Univerzity Palackého. 1st. Olomouc: <I>Neuvedeno</I>, 2010, p. 679-685, 6 pp. ISBN 978-8024-42-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kartografické dovednosti a interaktivní tabule ve výuce zeměpisu
Name in Czech Kartografické dovednosti a interaktivní tabule ve výuce zeměpisu
Name (in English) Map skills and interactive table in geography lessons
Authors RUDA, Aleš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Darina MÍSAŘOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina MRÁZKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1st. Olomouc, 50 let geografie na Přírodovědecká fakultě Univerzity Palackého, p. 679-685, 6 pp. 2010.
Publisher <I>Neuvedeno</I>
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00045914
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-8024-42-4
Keywords (in Czech) dovednosti; interaktivní tabule; GIS
Keywords in English skills; interactive table; GIS
Changed by Changed by: doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D., učo 111102. Changed: 13/2/2013 09:08.
Abstract
Interaktivní tabule již pronikly do řady českých škol. Jejich využití v jednotlivých vyučovacích hodinách roste především díky možnosti prezentovat učivo dynamickým a zábavným způsobem. Žáci už nepracují každý na svém úkolu, ale jsou vtaženi do problematiky a úkoly řeší společně. Zvláště pro počítačově nadané je interaktivní tabule výzvou ke zvládnutí nových informačních technologií budoucnosti. Nicméně najdeme i mnohé nevýhody pro využití interaktivní tabule. Příprava vyučovacích hodin je pro učitele časově náročnější a vyžaduje zvládnutí některých nových počítačových programů. výsledek byl realizován v rámci katederního výzkumu.
Abstract (in English)
The paper presents one way of map skills and knowledge acquirement (map reading, analysis, interpretation, map making and application of map) that should be achieved by pupils of basic schools in accordance with aims of geographical education. Interactive table replaces classical blackboards and chalks slowly but surely and becomes a new didactic tool facilitating teachers work and variegating school lessons. Using an interactive table potential in touch with geographical information systems as an attractive teaching method represents a way of work in geography teaching showing pupils a way to active learning with using cartographic resources. Thus geography teachers have the opportunity to use modern information technologies and didactic tools and develop pupils skills and knowledge with emphasis on their application in practice.
PrintDisplayed: 28/5/2024 17:40