REISSMANNOVÁ, Jitka. Problematika první pomoci v kontextu rozvoje zdravotní gramotnosti ve školním prostředí. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Problematika první pomoci v kontextu rozvoje zdravotní gramotnosti ve školním prostředí
Název česky Problematika první pomoci v kontextu rozvoje zdravotní gramotnosti ve školním prostředí
Autoři REISSMANNOVÁ, Jitka.
Vydání 2010.
Další údaje
Typ výsledku Účelové publikace
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky první pomoc, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, podpora zdraví, konstruktivismus, kooperativní učení, kurikulum, implementace, klíčové kompetence, znalosti, školní vzdělávací programy
Klíčová slova anglicky first aid, health, health education, health literacy, health promotion, constructivist, cooperative theory, curriculum, implemented curriculum, curriculum research, key competences, knowledge, primary and lower secondary school, school educational programmes
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D., učo 23275. Změněno: 21. 12. 2010 15:59.
Anotace česky
Disertační práce se zabývá problematikou první pomoci v souvislosti s rozvojem zdravotní gramotnosti ve školním prostředí. Práce je rozdělena do dvou částí – teoretické a empirické. V teoretické části se zaměřuje na vymezení pojmu zdraví, zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví a dále na problematiku první pomoci, vymezuje tento pojem, jeho cíle, dělení a popisuje vybrané postupy první pomoci. Součástí teoretické části je také vymezení problematiky kurikula, vybraných kurikulárních dokumentů – rámcových vzdělávacích programů a klíčových kompetencí. Empirická část práce zahrnuje analýzu vybraných kurikulárních dokumentů (rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací program konkrétní základní školy); součástí analýzy jsou návrhy možné implementace problematiky první pomoci do školních vzdělávacích programů. Další šetření jsou zaměřena na zjišťování přípravy budoucích pedagogů v oblasti první pomoci na vybraných pedagogických fakultách v České republice a zahraničí a zjišťování úrovně znalostí studentů PdF MU v oblasti první pomoci, které proběhlo dvěma způsoby a)znalostním testem, b) pomocí vybraných videoukázek, které prezentovaly vybrané stavy vyžadující první pomoc. Šetření ukázalo nižší úroveň informovanosti než jaká byla předpokládána (tj.75 %), což svědčí o nedostatečné přípravě studentů v oblasti první pomoci. Součástí práce jsou také doporučení pro zlepšení stávající situace, zejména doporučení pro výuku na PdF MU, včetně návrhu nově koncipovaných předmětů první pomoci, založených na konstruktivistické a kooperativní teorii učení a na efektivnějších metodách výuky jako je např. vytváření dovedností, situační metoda a další. Dále doporučujeme vytvoření nového pojmu zdravotní kompetence a jeho zavedení do RVP.
Anotace anglicky
The theoretical part is focused on the definition of the terms health, health literacy and education to health, as well as the issue of First Aid, its definition, aims, and division. It describes selected methods of First Aid. There is also a chapter on the definition of the curriculum, selected curricula documents – general educational programmes and key competences. The empirical part of the work consists of four surveys – analysis of selected curricula documents (general educational programmes for preschool, elementary, grammar school and chosen elementary schools education). Parts of the analysis are also possible implementations of the given issue into school educational programmes. The second analysis is focused on the determination of the future teachers’ training in the field of First Aid at selected Pedagogical Faculties both in the Czech Republic and abroad. The third and fourth analyses cover the findings of the level of knowledge of the pedagogical students in the field of First Aid that was done in two ways: a) by a test, and b) with the help of selected video clips representing chosen states in need for First Aid. The method of knowledge testing by video clips was created by the author of the thesis, it had not been seen before. The findings showed lower level of foreknowledge than expected (i.e. 75%), which points out the inadequatepreparation of students within the field of First Aid. The empirical part consists also of recommendations for improving the current situation, especially recommendations focused on teaching at the Pedagogical Faculty of Masaryk University, including the suggestions for newly outlined subjects of First Aid, based on constructivist and cooperative theory of teaching, and on more effective methods of teaching, such as skills creating, situational method, etc.
VytisknoutZobrazeno: 2. 6. 2024 08:15