J 2010

Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy

JANÍKOVÁ, Marcela

Základní údaje

Originální název

Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy

Název česky

Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy

Název anglicky

Differences in perception of physical education teachers interaction style

Autoři

JANÍKOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, 2010, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/10:00049116

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova česky

interpersonální chování; interakční styl; vnímání; Learyho teorie interpersonálního chování; Dotazník interakčního stylu učitele (QTI); tělesná výchova

Klíčová slova anglicky

interpersonal teacher behavior; interaction style; perception; Leary model for interpersonal behavior; Questionnaire on Teacher Interaction (QTI); physical education

Štítky

Změněno: 22. 12. 2010 17:02, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá problematikou interakčního stylu učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretickým východiskem je Learyho teorie interpersonálního chování, na jejímž základě byl sestaven Dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Tento dotazník byl distribuovaný učitelům tělesné výchovy (n = 19) a jejich žákům (n = 889) ve třech krajích ČR (Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký). Výsledky studie se vztahují k odlišnostem ve vnímání učitelů sebou samými a ve vnímání učitelů jejich žáky, ke genderové odlišnostem ve vnímání interakčního stylu učitele, k odlišnostem v závislosti na délce praxe učitele a k odlišnostem daným povahou vyučovacího předmětu, v jehož rámci byla výzkumná studie realizována.

Anglicky

The paper deals with the interacion style of physical education lower-secondary teachers. It is based on Learys Interpersonal Behavior Circle, which was used to develop the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). This questionnaire was distributed to lower-secondary teachers of physical education (19) and to their pupils (889) in the regions of South Moravia, Zlin and Olomouc. The findings reflect the differences between the teachers' self-perception and the way the teachers are seen by the pupils, gender differences in the teachers' interaction styles and differences caused by the length of practice and the nature of the school subject in which the study was carried out.

Návaznosti

GP406/08/P252, projekt VaV
Název: Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
Investor: Grantová agentura ČR, Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců