C 2010

Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze

PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ

Basic information

Original name

Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze

Name in Czech

Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze

Name (in English)

Analysis of Inclusive Environment at Primary Schools through Index for Inclusion

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena VAĎUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. p. 25-40, 16 pp. 2010

Publisher

Paido Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046110

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-201-7

Keywords (in Czech)

index inkluze; inkluze; inkluzivní vzdělávání; překážky v zapojení; speciální vzdělávací potřeby; inkluzivní kultura; inkluzivní praxe; inkluzivní politiky; vzdělávání; právo

Keywords in English

Index for inclusion; inclusion; inclusive education; barriers in participation; special education needs; inclusive culture; inclusive practice; inclusive policies; education; law

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2011 09:08, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Abstract

V originále

Kapitola se v teoretické části zaměřuje na inkluzivní vzdělávání; jeho definiční a obsahové vymezení. Následně nahlíží na proces budování inkluzivního prostředí školy prostřednictvím Indexu inkluze. Navazující kvantitativní výzkumné šetření analyzuje budování inkluzivní praxe; politiky a kultury na základních školách v severomoravském regionu. Příspěvek prezentuje dílčí výstupy výzkumu probíhajícího v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání na PdF MU.

In English

The chapter focuses on inclusive education; its definition and specification. It looks at the process of building inclusive environment of a school through the index for inclusion. The following quantitative research analyzes inclusive practices; policies and culture at primary schools in the region of north Moravia. The article presents selected outcomes of research conducted within the research project Special needs of students in context of the framework education programme for primary education.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education