ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Romský jazyk z pohledu vysokoškolských studentů (Romany Language from University Students´ Point of View). In Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 16 pp. ISBN 978-80-7315-199-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Romský jazyk z pohledu vysokoškolských studentů
Name (in English) Romany Language from University Students´ Point of View
Authors ŠTĚPAŘOVÁ, Ema (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 16 pp. 2010.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046139
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-199-7
Keywords (in Czech) Kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; Romové; romský jazyk; sociokulturně znevýhodněné skupiny; školní prostředí; učitel; vzdělávání.
Keywords in English qualitative research; focus group; Romany people; Romany language; socio-culturally disadvantaged groups; school environment; teacher; education.
Changed by Changed by: Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D., učo 14754. Changed: 29/12/2010 19:32.
Abstract
Výzkumná studie, kterou jsme realizovali v rámci výzkumného záměru PdF MU Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, navazuje na dlouhodobý kvalitativní výzkum a předchozí odborné texty. Jeden z nich jsme publikovali v loňském roce s názvem Interakce pedagogických asistentů v kontextu transakční analýzy. Kvalitativní údaje (především deskripce výpovědí), které jsme získali prostřednictvím ohniskových skupin s vysokoškolskými studenty, jež absolvovali volitelný předmět Romský jazyk 1 nebo Romský jazyk 2, jsme se snažili analyzovat, popsat a vysvětlit jejich motivaci pro zvolení daného předmětu, vnímání důležitosti romského jazyka a přístup jejich okolí k romskému jazyku.
Abstract (in English)
The research study that was carried on within the framework of the Faculty of Education, Masaryk University, in the context of the Framework Educational Programme for Primary Education, forms a follow up study of the previous qualitative research and previous papers. One of these papers was published last year under the name Interaction of the 2 Pedagogical Assistants in the Framework of the Transaction Analysis. Qualitative data (mostly description of the reports) that had been obtained through the focus groups with university students, who studied selective subject Romany language 1 or Romany language 2, were analyses and described. The aim of the study was to explain the motivation of their choice of the particular subject, their perception of the importance of Romany language and also the approach of society towards this issue. Pedagogical Assistants in the Framework of the Transaction Analysis. Qualitative data (mostly description of the reports) that had been obtained through the focus groups with university students, who studied selective subject Romany language 1 or Romany language 2, were analyses and described. The aim of the study was to explain the motivation of their choice of the particular subject, their perception of the importance of Romany language and also the approach of society towards this issue.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 20/5/2024 13:16