2010
Genderová perspektiva v inkluzivním vzdělávání
SLEPIČKOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Genderová perspektiva v inkluzivním vzdělávání
Název česky
Genderová perspektiva v inkluzivním vzdělávání
Název anglicky
Gender Perspective in Inclusive Education
Autoři
SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vydání. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. od s. 73-81, 9 s. 2010
Nakladatel
Paido Brno
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00046214
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-201-7
Klíčová slova česky
gender; inkluzivní vzdělávání; politiky inkluzivního vzdělávání
Klíčová slova anglicky
gender; inclusive education; inclusive education policy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 1. 2011 19:20, Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
V originále
Genderové rozdíly ve vztahu ke standardnímu vzdělávacímu procesu jsou studovány řadu let, a to v zahraničí i českém prostředí. Dá se předpokládat, že podobné rozdíly se promítají také do procesu edukace mentálně a fyzicky handicapovaných. Oficiální dokumenty věnující se inkluzi postižených (nejnověji například Manuál pro gender mainstreaming politik sociálního začleňování a sociální ochrany Evropské komise nebo Úmluva o právech osob se zdravotním postižením) zmiňují postižené muže a ženy jako zvláštní kategorie, vyžadující jiné přístupy - zejména ve vztahu k nutnosti vyšší ochrany postižených žen. Ve výzkumné praxi je však spojitost mezi genderem a tendencí k inkluzivnímu vzdělávání nedotčeným tématem. Následující přehledová stať shrnuje hlavní koncepty studované v souvislosti s genderovými rozdíly ve vzdělávacím procesu a diskutuje jejich aplikovatelnost pro studium inkluzivního vzdělávání.
Anglicky
Gender differences in relation to mainstream educational processes have been studied for many years both abroad and in the Czech Republic. We can presume that similar differences could be present in the process of education of students with special education needs. Official documents focusing on inclusion of individuals with disabilities (i. e. Manual for Gender Mainstreaming, Social Inclusion and Social Protection Policies or Convention on the Rights of Persons with Disabilities) refer to men and women with disabilities as specific categories that need different provisions - specifically in relations to the necesssity of stronger protection of woman with disabilities. The relation between gender and tendency to inclusive education is, however, an untouched theme in the research practice. The following summative article focuses on main concepts that are being studied in connection with gender differences in the educational process and discuses their applicabilitiy in the study of inclusive education.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|