ŠTĚPÁNEK, Kamil. Medializovaný konflikt (1. světová válka v didaktické a metodické inspiraci dějepisu ZŠ) (The War in the Media). Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2010, 24/2010, No 1, p. 107-115. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Medializovaný konflikt (1. světová válka v didaktické a metodické inspiraci dějepisu ZŠ)
Name (in English) The War in the Media
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2010, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046226
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) 1. světová válka; propaganda; film; dějepisná výuka;
Keywords in English The World War 1; propaganda; film; history education;
Changed by Changed by: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Changed: 27/4/2011 14:38.
Abstract
Předložený text alternativně analyzuje téma 1. světová válka ve výuce dějepisu základní školy, které žáci mediálně přijímají bez kultivujícího působení učitele i v mimoškolním prostředí, a to zejména ve filmové podobě. Zdůrazňuje význam filmového média při tvorbě žákova historického vědomí. Zmiňuje dále potřebu rozvíjení žákovy dovednosti analyzovat mediální sdělení zakódovaná ve válečném hraném filmu. Na vhodných příkladech nabízí školské praxi metodickou podporu. S její pomocí lze žákům tento konflikt přiblížit nejen prostřednictvím válečných front, ale navíc i pochopit dobovou propagandu vyobrazením jejích mechanismů.
Abstract (in English)
The study research an alternative viewpoint of the topic of World War One in the teaching of history in primary school, a topic imparted to schoolchildren by the media outside school independently of the teacher, primarily in the form of films. It emphasises the importance of the film media in shaping the child s historical awareness.It also notes the need for developing the child s skills in analysing the media message encoded into war films. It offers methodical support to school teaching with the use of suitable examples,which can help to elucidate this conflict for schoolchildren with details that are not confined exclusively to the front lines, and help them understand contemporary propaganda by depicting the mechanisms it employs.
PrintDisplayed: 6/10/2024 10:22