HORÁČEK, Radek and Pavel KŘEPELA. Veřejný diskurs výtvarného umění (The public discourse of the visual arts). 1st ed. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010, 148 pp. ISBN 978-80-210-5390-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Veřejný diskurs výtvarného umění
Name (in English) The public discourse of the visual arts
Authors HORÁČEK, Radek and Pavel KŘEPELA.
Edition 1. vyd. Brno, 148 pp. 2010.
Publisher Vydavatelství Masarykovy univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5390-8
Keywords (in Czech) Veřejný diskurs; umění a veřejnost; zprostředkování umění
Keywords in English Public discourse; public art; mediation of art
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D., učo 2051. Changed: 10/6/2012 14:12.
Abstract
Publikace se zabývá otázkou, zda je výtvarné umění privátní zónou uzavřeného společenství umělců, teoretiků a milovníků umění, nebo naopak zda patří nejširší veřejnosti? Mnoho současných výtvarných děl vzniká jako určitá veřejná výzva. Nejde v nich o osobní výpověď, ale o záměrný podnět ke komunikaci o společenském, politickém či veřejném dění. Současně se dnes často stává, že některé výstavy mají rekordní návštěvnost a některá umělecká témata vyvolávají celospolečenskou diskusi. Veřejným diskursem výtvarného umění v této publikaci nazýváme diskusní pole, do nějž vstupují z jednoho směru umělci svými díly, z jiného směru zprostředkovatelé umění, ale také se na něm podílí nejširší veřejnost.
Abstract (in English)
The public discourse of the visual arts The publication focuses on the question whether the visual arts are the interest of a self-contained community of artists, theorists and art lovers or whether it belongs to the wide public. Much of the current artwork is a kind of social appeal. They present less of a personal statement, and more of a stimulus for the communication about social, political or public affairs. At the same time, many exhibitions attract high numbers of visitors and some works of art stimulate wide discussions. What is called public discourse in this publication is the discussion area into which artists contribute with their work and at the same time art mediators and the general public also enter.
PrintDisplayed: 16/5/2024 19:39