C 2010

Asistent pedagoga, k analýze komunikačních sdělení

NĚMEC, Jiří and Ema ŠTĚPAŘOVÁ

Basic information

Original name

Asistent pedagoga, k analýze komunikačních sdělení

Name in Czech

Asistent pedagoga, k analýze komunikačních sdělení

Name (in English)

Teachers assistant, notes on the analysis of the communication messages

Authors

NĚMEC, Jiří ORCID (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření, p. 81-94, 14 pp. Sociálně pedagogický výzkum, 2010

Publisher

MUNI PRESS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046490

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5148-5

Keywords (in Czech)

Asistent pedagoga; důvěra, interakce; kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; romský žák; sociokulturně znevýhodněné skupiny; školní prostředí; učitel; vzdělávání

Keywords in English

Assistant pedagogue; trust; interaction; qualitative research; focus group; Roma pupil; socio-culturally handicapped groups; school environment; trachet; education
Changed: 24/2/2013 15:48, doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Abstract

V originále

Kvalitativní údaje (především deskripce výpovědí), které jsme získali prostřednictvím ohniskových skupin s romskými asistenty pedagoga, jsme se snažili analyzovat, popsat a vysvětlit jejich interakci (komunikaci) s učiteli, žáky a rodiči, a to prostřednictvím teorie transakční analýzy. Z relativně rozsáhlého textu jsme se zaměřili na analýzu komunikačních sděleních asistentů, prostřednictvím kterých vstupují do interakcí s dalšími osobami a pokusili jsme se vysvětlit možné příčiny konfliktů a nedorozumění, jež mají interpersonální povahu a se kterými se běžně setkáváme ve školním prostředí s větším počtem romských žáků.

In English

Quality data (mostly description of the reports) that had been obtained through the focus groups with Romany assistants of the teacher were analysed, described and the aim was to explain the interaction (communication) with teachers. The transaction analysis was deployed. The analysis of the communication of teachers assistants was mostly focused on and the aim was to explain the core of the conflicts and misunderstandings that could be classified as interpersonal and that are really common in the everyday school life with a higher number of Romany pupils.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education