C 2010

Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Zuzana BUCHTOVÁ

Basic information

Original name

Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

Name (in English)

Evaluation of course tutoring children from socially disadvantaged backgrounds

Authors

GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana BUCHTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků, p. 56 - 91, 35 pp. neuvádím, 2010

Publisher

Muni PRESS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046514

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5342-7

Keywords (in Czech)

romský žák vzdělávání přípravné ročníky doučování ohnisková skupina romská rodina kvalitativní výzkum; asistent pedagoga

Keywords in English

Roma pupils education preparatory classes tutoring focus group the Roma familie qualitative research assistant teacher
Změněno: 11/1/2011 19:29, Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.

Abstract

V originále

V současné době se realizuje již řada podpůrných programů a projektů, jež mají za cíl zlepšit stávající stav romských dětí v oblasti vzdělávání. Mezi nejvýznamnější můžeme považovat např. fungování přípravných nultých ročníků, zřízení funkce asistenta pedagoga či doučování romských dětí prostřednictvím studentů pedagogických fakult. Uvedený program doučování byl předmětem zkoumání této výzkumné studie, na němž se podíleli studenti, jenž si zaregistrovali předmět Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí 1 a 2. Záměrem výzkumného šetření bylo popsat, pochopit a vysvětlit složitost procesu doučování romských žáků v jejich rodinném prostředí studenty MU. Hlavní metodou výzkumu byla ohnisková skupina a analýza údajů vycházejících ze zkušeností studentů univerzity, kteří docházejí pravidelně do své romské rodiny.

In English

Currently implemented are already a number of support programs and projects that aim to improve the current situation of Roma children in education. The most important operation can be considered as preparatory foundation years, the establishment of a teacher's assistant or tutoring students of Roma children by teaching faculty. The tutoring program was examined by this research study, which involved the students who have registered the subject tutoring children from socially disadvantaged backgrounds 1 and 2 The aim of the research was to describe, understand and explain the complexity of the process of tutoring for Roma children in the family environment of students at MU. The main research method was focus groups and analysis of data based on the experience of university students who attend regularly into my Romany family.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education