J 2010

Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí

JANÍK, Tomáš and Iva STUCHLÍKOVÁ

Basic information

Original name

Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí

Authors

JANÍK, Tomáš and Iva STUCHLÍKOVÁ

Edition

Scientia in educatione, 2010, 1804-7106

Other information

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education
Změněno: 11/1/2011 12:46, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Přehledová studie mapuje aktuální vývojové tendence v didaktice. V první části jsou vymezeny pojmy obecná didaktika, mezioborová didaktika, oborová a předmětová didaktika. V návaznosti na to jsou představeny nejvýraznější didaktické tradice a koncepce rozvíjené v různých kulturních oblastech (německé, skandinávské, frankofonní, angloamerické a dalších). V dalším kroku jsou rozebírány dva podstatné impulsy, které přispěly k emancipaci a rozvoji oborových didaktik – impuls profesionalizační a impuls kurikulární. V další části studie je pozornost zaostřena na didaktiky přírodovědných předmětů. Jsou tematizovány trendy v didaktice přírodních věd a zdroje inspirace z jiných oborových didaktik. V závěru studie jsou rozebírány perspektivy dalšího vývoje didaktiky, resp. oborových didaktik v České republice. Kritická analýza vývojových tendencí v celkovém pohledu naznačuje, že didaktika je na vzestupu, a to přinejmenším v kontinentální Evropě, kde má úctyhodnou tradici a vysokou společenskou závažnost.