2010
Vůle ke změně a víra ve změnu: Důležitost subjektivního hlediska dítěte s poruchou chování pro pozitivní změnu jeho situace.
ČERVENKA, KarelZákladní údaje
Originální název
Vůle ke změně a víra ve změnu: Důležitost subjektivního hlediska dítěte s poruchou chování pro pozitivní změnu jeho situace.
Název anglicky
Will to change and belief in change: Importance of the subjective perspective of child with behavioral difficulties for positive change of his or her situation
Autoři
ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. od s. 347-357, 11 s. 2010
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00046740
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5383-0
Klíčová slova česky
porucha chování a emocí; preventivně výchovná péče; perspektivní orientace
Klíčová slova anglicky
emotional and behavioral difficulties; counseling care; perspective orientation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 1. 2011 11:38, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
V originále
Text čtenáře seznamuje se čtyřmi různými strategiemi, jejichž prostřednictvím mohou jedinci s poruchami chování a emocí reagovat na přisouzení negativního sociálního statusu souvisejícího s touto poruchou. Strategie závisí na postojích jedince vůči negativnímu sociálnímu statusu na jedné straně a vůči možnosti problematickou situaci změnit na straně druhé. První z postojů lze zjednodušeně charakterizovat jako vůli ke změně, zatímco druhý z nich jako víru ve změnu. Každý z postojů je specifickou definicí situace, která má prostřednictvím jedincova chování vliv na to, jak bude zvolené podpůrné či intervenční opatření efektivní. Pedagogové mohou formulované strategie využít i jako nástroj pro hlubší vhled do vybraných dimenzí zkušenosti dítěte s poruchou chování. Text příspěvku vychází ze zjištění kvalitativního výzkumu realizovaného v prostředí školského zařízení pro preventivně výchovnou péči.
Anglicky
The text focuses on four different strategies by means of which individuals with emotional and behavioral difficulties can react to negative social statuses ascribed to them. The strategies depend on individuals attitudes towards his or her negative social status on the one hand and towards a chance to change their problematic situation on the other hand. The first attitude can be characterized as will to change, whereas the other one as belief in change. Each of the attitudes is a specific definition of situation, which influences, via individuals behavior, the efficiency of specific preventive activities and intervention. The text is based on findings of a qualitative research project in a counseling care center.