D 2010

Vliv mateřského jazyka a rusko-české jazykové interference v počáteční etapě výuky ruskému jazyku v inkluzivní škole - výsledky výzkumu

GRENAROVÁ, Renée

Basic information

Original name

Vliv mateřského jazyka a rusko-české jazykové interference v počáteční etapě výuky ruskému jazyku v inkluzivní škole - výsledky výzkumu

Name in Czech

Vliv mateřského jazyka a rusko-české jazykové interference v počáteční etapě výuky ruskému jazyku v inkluzivní škole - výsledky výzkumu

Name (in English)

Influence of Mother Language and Russian-Czech Language Interference in the Early Stages of the Russian Language Teaching at Inclusive School - Results of the Research

Authors

GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, XXVIII International Colloquium on the Management of Educational Process, 10 pp. 2010

Publisher

University of Defence Faculty of Economics and Management

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046918

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7231-722-6

Keywords (in Czech)

ruský jazyk; mateřský jazyk; jazyková interference; pozitivní transfer; inkluzivní škola; výzkum; Jihomoravský kraj

Keywords in English

Russian language; mother language; language interference; positive transfer; inclusive school; research; region of South Moravia

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2013 22:04, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek přináší výsledky kvalitativní výzkumné studie, kterou autorka realizovala v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání MSM0021622443. Výzkum analyzoval vliv mateřského jazyka a specifika jazykové interference v počátečné etapě vyučování ruštině a užívání mateřského a cizího jazyka v souvislosti s požadavky inkluzívní školy. Respondenty výzkumného šetření byli i žáci na 2. stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií v Jihomoravském kraji.

In English

The paper brings the analysis of the results of an experimental qualitative research study the autor realized within the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Basic Education MSM0021622443. The research analysed influence of mother language and particularities language interference in the initial stage of the Russian language teaching and influence of mother language in connection with demands of inclusive school. Respondents of the research were pupils in the region of South Moravia at senior primary grades and in the lower grades of multiannual grammar schools.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education