2010
Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
JURKOVÁ, Kristýna a Zdenka STRÁNSKÁZákladní údaje
Originální název
Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Název česky
Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Název anglicky
Personality and sociometric characteristics of participants of bullying
Autoři
JURKOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, domácí) a Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2010, 0555-5574
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00046949
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
šikana; účastníci šikany; osobnostní charakteristiky; sociometrické charakteristiky
Klíčová slova anglicky
bullying; participants of bullying; personality characteristics; sociometric characteristics
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 12. 2016 10:15, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda se účastníci šikany (agresoři, oběti a pomocníci obětí) liší od žáků do šikany nezahrnutých. Byla analyzována data od 228 žáků 2. stupně základních škol a středních škol ve věku 13-18 let. Pro zjištění osobnostních charakteristik byl použit dotazník HSPQ, pro zjištění sociometrických charakteristik dotazník SO-RA-D, pro určení specifické role v procesu šikanování byla použita vlastní modifikovaná technika vrstevnických nominací. Výsledky poukazují na odlišnost účastníků šikany od žáků, kteří se šikany neúčastní, v osobnostních a sociometrických charakteristikách.
Anglicky
The aim of the research survey was to determine whether participants of bullying (bullies, victims, and helpers of victims) differ from pupils who are not involved with bullying. The data of 228 pupils attending 2nd degree of basic schools and secondary schools at the age of 13-18 years was analyzed. HSPQ Questionnaire was used for determination of personality characteristics, and SO-RA-D Questionnaire for determination of sociometric characteristics; in order to determine a specific role in the process of bullying, an original technique of peer nominations was used. The results point to the difference of participants of bullying from pupils that do not participate in bullying, which is in personality and sociometric characteristics.