KOLEJKA, Jaromír. Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010). Biologie/chemie/zeměpis - časopis pro výuku na základních a středních školách. Česká republika, Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha., 2011, roč. 20, č. 1, s. 44-45. ISSN 1210-3349. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{921691, author = {Kolejka, Jaromír}, article_location = {Česká republika, Praha}, article_number = {1}, keywords = {spatial thinking; local landscape; risks; multiculturality; travelling}, language = {cze}, issn = {1210-3349}, journal = {Biologie/chemie/zeměpis - časopis pro výuku na základních a středních školách.}, title = {Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010)}, volume = {20}, year = {2011} }
TY - JOUR ID - 921691 AU - Kolejka, Jaromír PY - 2011 TI - Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010) JF - Biologie/chemie/zeměpis - časopis pro výuku na základních a středních školách. VL - 20 IS - 1 SP - 44-45 EP - 44-45 PB - Státní pedagogické nakladatelství Praha. SN - 12103349 KW - spatial thinking KW - local landscape KW - risks KW - multiculturality KW - travelling N2 - Odborníci z mnoha zemí světa spatřují priority geografického vzdělávání především v podpoře prostorového myšlení (spatial thinking), čímž je rozumí schopnost nalezení a porozumění prostorovým = územním souvislostem mezi jevy a procesy na všech úrovních od globální po místní krajinu. Mezi doporučované podpůrné výukové nástroje se řadí zejména digitální multimediální pomůcky, jednodušší řešení v GIS ale také práce s GPS. Je patrný přechod od pasivní k aktivní výuce. V ní je zapotřebí: 1. Všestranná podpora prostorového myšlení cestou her, testů, klasické i multimediální výuky. 2. Poznání a pochopení místní krajiny (městské i venkovské) s ohledem na snazší a bezpečnější existenci v něm. 3. Demonstrování přírodních a humánních rizik v místě bydliště či přechodného pobytu, pochopení souvislostí jejich vzniku (nikoliv pouze jak jev vzniká, ale zejména kde vzniká, což je zanedbáváno) a nástin rámcových možností jejich odhadu. 4. Prezentovat současný svět jako multikulturní, což starší generace v ČR nezažila. ER -
KOLEJKA, Jaromír. Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010). \textit{Biologie/chemie/zeměpis - časopis pro výuku na základních a středních školách.}. Česká republika, Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha., 2011, roč.~20, č.~1, s.~44-45. ISSN~1210-3349.
|