2010
Utopie sociale et altérité dans les romans de colonisation d'Alexandre Huot et Gérard Bouchard
KYLOUŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
Utopie sociale et altérité dans les romans de colonisation d'Alexandre Huot et Gérard Bouchard
Název česky
Sociální utopie v kolonizačních románech Alexandra Huota a Gérarda Boucharda
Název anglicky
Social Utopia and Otherness in the colonization novels of Alexandre Huot and Gérard Bouchard
Autoři
KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Managing Diversity and Social Cohesion: The Canadian Experience - Diversité culturelle et cohésion sociale: l'expérience canadienne, od s. 285-294, 10 s. 2010
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00047045
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-5270-3
UT WoS
000300067900031
Klíčová slova česky
quebecká literatura - kolonizační román - sociální utopie
Klíčová slova anglicky
Quebec literature - colonization novel - social utopia
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 10. 2016 09:01, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
L'utopie oppose, au monde actuel, une ontologie hypothétique, le plus souvent de type social, qui se présente a la fois comme critique et comme projet destiné a transformer la réalité. Une des modalités en est le roman de colonisation qui propose une variante du reve américain, a savoir la construction d'une société neuve dans un espace encore vierge, a la marge du monde actuel. L'opposition entre le monde actuel et le projet social peut impliquer des transferts, au sein de l'univers utopique, de paradigmes identitaires. Étant une vision autre de la société, le roman de colonisation peut donc comporter des éléments d'identification tant individuelle que collective : autrement dit, elle est aussi bien une vision de soi et de l'autre et présente donc une certaine conception de l'altérité. Le texte se propose d'examiner, sous cet angle, deux romans : L'Impératrice de l'Ungava (1927) d'Alexandre Huot et Pikauba (2005) de Gérard Bouchard.
Česky
Proti aktuálnímu světu staví utopie hypotetickou ontologii, nejčastěji ze sociálních typu, která představuje zároveň kritiku aktuálního světa i projekt, jak aktuální realitu změnit. Specifickým druhem utopie je román kolonizace, která nabízí variantu amerického snu, a sice výstavbu nové společnosti v dosud nedotčených oblastech situovaných in margine aktuálního světa. Vzdor protikladu mezi aktuálním světem a utopickým projektem může být ovšem utopie i místem, kam se promítají identitární paradigmata aktuálního světa v podobě alternativních prvků individuální i kolektivní identifikace: to znamená různé vize Já i Druhého a spolu s tím i různé vize jinakosti. Z tohoto úhlu článek zkoumá dva romány: L'Impératrice de l'Ungava (1927) Alexandra Huota a Pikauba (2005) Gérarda Boucharda.
Anglicky
Utopia opposes, to the actual world, a hypothetical ontology, most often of a social type, which occurs both as a critic and project to transform reality. A specific kind of Utopia is the novel of colonization, which offers a variant of the American dream, namely the construction of a new society in a still untouched area situated in the fringe of the actual world. The opposition between the actual world and the social project may involve transfers, in the utopian world, of identity paradigms. As an alternative vision of society, the novel of colonization can involve elements of both individual and collective identification: i.e. it is both a vision of Self and the Other and as such, produces a certain conception of Otherness. The text proposes to examine, under this angle, two novels: L'Impératrice de l'Ungava (1927) by Alexandre Huot and Pikauba (2005) by Gérard Bouchard.