J 2010

Prehistorie v díle Jaroslava Panušky

SCHNEIDEROVÁ, Martina

Základní údaje

Originální název

Prehistorie v díle Jaroslava Panušky

Název anglicky

Pre-History in the Work of Jaroslav Panuška

Autoři

SCHNEIDEROVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Umění. Časopis Ústavu dějin umění, Praha, Ústav dějin umění AV ČR, 2010, 0049-5123

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047046

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000280684600002

Klíčová slova anglicky

prehistory; archeology; visual art; slavic theme; Jaroslav Panuška; N. K. Roerich

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 5. 2011 13:33, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Článek se zabývá méně známou fází umělcova díla (první dvacetiletí 20. století), kdy se autor věnoval tematice pravěku a slovanského dávnověku. Panuškův obrat k prehistorii lze chápat jako paralelu modernistického zájmu o primitivismus. Studie se věnuje okolnostem, jež umělce k tomuto obratu vedly. Sleduje, jak se autorovo osobnostní založení (obliba jihoslovanských a východoslovanských zemí, dobrodružná povaha, zájem o historii, archeologii a přírodu) prolíná s dobovou orientací na slovanství na jedné straně a s rostoucí popularitou pravěku na straně druhé. Kromě okolností vzniku zkoumané tvorby článek líčí některé aspekty Panuškova neavantgardně založeného projevu. V jeho chování lze identifikovat naplňování specifických uměleckých typů (zapadlý malíř, malíř žijící mezi venkovským lidem, malíř putující, nebo umělec-vědec, viz N. K. Roerich). Panuška se tak stává autorem, jenž z funkcí umění na rozdíl od ortodoxních modernistů nevyloučil narativnost či odkaz na mimoumělecké zdroje.

Anglicky

The article is contributed to less well-known phase in artist's work in the first two decades of the 20th century, when Panuška devoted himself to themes of prehistory and Slavic ancient history. Panuška's drift towards prehistory can be viewed as a parallel to the modernist interest in primitivism. The study is concentrated on the circumstances of this drift, especially how Panuška's personal character (his adventurous nature, his interest in Southern Slavic and Eastern Slavic countries, history, archeology and nature) blends on the one hand with the contemporary vogue in Pan-Slavism and on the other hand with a growing popularity of prehistory. The article also sets out to describe various aspects of Panuška's non-avant-gard angle of expression (specific artist-types: the reclusive artist; the artist dwelling among country folk; the wandering artist; the artist as a scientist, e.g. N. K. Roerich). In this way, Panuška, unlike the orthodox modernists, did not exclude narrative and extra-artistic sources from his art.