J 2010

Veřejné dotace do železniční dopravy v ČR

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Veřejné dotace do železniční dopravy v ČR

Název anglicky

Public subsidies in railway sector in CR

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Scientia et Societas, Praha, Newton College, 2010, 1801-7118

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/10:00049222

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

železnice; dotace; reforma; unbundling; ekonomie dopravy

Klíčová slova anglicky

railways; subsidies; unbundling; transport economy
Změněno: 25. 1. 2011 13:50, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.

Anotace

V originále

Železniční doprava se na evropském kontinentu rozvíjela především v 19. století a na počátku 20. století, kdy představovala dominantní vnitrozemský způsob přepravy a byla vysoce ziskovým odvětvím. Ve 20. století však následoval strukturální pokles, způsobený především rozvojem levnější a flexibilnější silniční dopravy. V ČR byly tyto dlouhodobé trendy nejdříve zpomaleny centrálně plánovaným hospodářstvím a následně akcelerovány ekonomickou transformací na konci dvacátého století. Přes tuto transformaci železniční dopravy dále akceleruje její ztrátovost, která je sanována z veřejných rozpočtů. Cílem článku je kvantifikace celkových veřejných dotací do železniční dopravy v ČR v období 2003-2008.

Anglicky

Railway industry in the Czech Republic accumulates huge financial losses. Revenues are insufficient to cover all costs connected with railways operation and resulting losses are covered by public subsidies. The main causes of financial losses are high investment in infrastructure and loss making public service obligations in passenger transport. The total sum of public subsidies has reached 216 billions CZK in the period 2003-2008. The share of public subsidies to railways on GDP has risen from 0,97% GDP in 2003 to 1,60% GDP in 2008.

Návaznosti

GA402/08/1438, projekt VaV
Název: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky