2010
Veřejné dotace do železniční dopravy v ČR
TOMEŠ, ZdeněkZákladní údaje
Originální název
Veřejné dotace do železniční dopravy v ČR
Název anglicky
Public subsidies in railway sector in CR
Autoři
TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Scientia et Societas, Praha, Newton College, 2010, 1801-7118
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/10:00049222
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
železnice; dotace; reforma; unbundling; ekonomie dopravy
Klíčová slova anglicky
railways; subsidies; unbundling; transport economy
Změněno: 25. 1. 2011 13:50, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.
V originále
Železniční doprava se na evropském kontinentu rozvíjela především v 19. století a na počátku 20. století, kdy představovala dominantní vnitrozemský způsob přepravy a byla vysoce ziskovým odvětvím. Ve 20. století však následoval strukturální pokles, způsobený především rozvojem levnější a flexibilnější silniční dopravy. V ČR byly tyto dlouhodobé trendy nejdříve zpomaleny centrálně plánovaným hospodářstvím a následně akcelerovány ekonomickou transformací na konci dvacátého století. Přes tuto transformaci železniční dopravy dále akceleruje její ztrátovost, která je sanována z veřejných rozpočtů. Cílem článku je kvantifikace celkových veřejných dotací do železniční dopravy v ČR v období 2003-2008.
Anglicky
Railway industry in the Czech Republic accumulates huge financial losses. Revenues are insufficient to cover all costs connected with railways operation and resulting losses are covered by public subsidies. The main causes of financial losses are high investment in infrastructure and loss making public service obligations in passenger transport. The total sum of public subsidies has reached 216 billions CZK in the period 2003-2008. The share of public subsidies to railways on GDP has risen from 0,97% GDP in 2003 to 1,60% GDP in 2008.
Návaznosti
GA402/08/1438, projekt VaV |
|