J 2009

Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky

PEJČOCHOVÁ, Jana a Zuzana MAKOVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky

Název česky

Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky

Název anglicky

Child autism; basic manifestations and the importance of early diagnostics

Autoři

PEJČOCHOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Zuzana MAKOVSKÁ (203 Česká republika)

Vydání

Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2009, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.226

Kód RIV

RIV/00216224:14110/09:00047076

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000263890800008

Klíčová slova česky

Dětský autismus; vývojové poruchy; poruchy artistického spektra; projevy autismu; časná diagnostika

Klíčová slova anglicky

Child autism; pervasive developmental disorders; disorders of autistic spectrum; manifestations of autism; early diagnotics
Změněno: 30. 1. 2011 13:10, Mgr. Jana Pejčochová

Anotace

V originále

Dětský autismus je jedna z forem pervazivních vývojových poruch. Jedná se o závažné postižení, které ovlivňuje všechny složky osobnosti a provází jedince po celý život. Porucha se vyznačuje především disharmonickým vývojem s převažující poruchou v oblasti sociálních vztahů a komunikace. Měl by být diagnostikován do třetího roku života dítěte, projevuje se však již podstatně dříve, a to mnohdy už do jednoho roku věku. Právě toto rozpoznání časných varovných signálů umožňuje zařadit dítě do rizikové skupiny dětí ohrožených autismem a poskytnout jim adekvátní výchovná a vzdělávací opatření, aby se předešlo zbytečné traumatizaci dítěte i jeho rodiny. V tomto sdělení je kladen důraz na příznaky autismu včetně iniciálních a je apelováno na potřebu jejich časného rozpoznání a zahájení edukace právě v raném dětství, kdy ještě probíhá vývoj a zrání mozku.

Anglicky

Child autism is one of forms of pervasive developmental disorders. It is a consequential affection influencing all components of personality and it accompanies the individual the whole life long. The disorder is characterized first of all by disharmonic development with prevailing disorder in the domain of social relations and communication. Autism should be diagnosed until the third year of life of a child but it manifest itself already considerably earlier, namely often already till the age of one year. Just this recognition of early warning signals enables the enlistment of a child in the risk group of children threaten by autism and to grant them the adequate educational and instructional measures to prevent the redundant traumtatization of child and its family. In the article, the symptoms of autism including the initial ones are emphasized and it is appealed to the need of their early recognition and starting the education rightly in the early childhood when the development and the maturing of the brain are still in progress.