D 2010

Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.

Název anglicky

Environment protection as an attribute of humanity in educational context

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Hradec Králové, Humanizace ve výchově a vzdělávání. od s. 49-57, 8 s. 2010

Nakladatel

GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00047103

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7435-068-9

Klíčová slova česky

environmentální výchova; výchova k hodnotám; výchova k lidskosti; příroda; kultura; hodnoty

Klíčová slova anglicky

environmental education; value education; education for humanity; environment; culture; values
Změněno: 25. 8. 2013 09:33, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

V originále

Determinantou modifikace a rozvoje kultury a regulativem lidského chování k přírodě je kultivace člověka. Kulturní regulace vztahů mezi člověkem a přírodou závisí nejen na uznání hodnoty přírody, ale též na redukci lidských potřeb a nároků. Sebezáchovnou potřebou a nutností se stává environmentální výchova, která vede k naplňování ideálu lidství. Autorka analyzuje především eticko axiologický aspekt environmentální výchovy se zvláštním zřetelem k jejím možnostem při překonávání omezeného antropocentrismu, preference sebestředných hodnot.

Anglicky

Cultivation of a human determins the modification and development of culture and regulates human behaviour. The cultural regulation of relationships between a human and nature depends not only on the recognition of the value of nature but also on the reduction of human needs and demands. Environmental education is becoming a self-preservation need and necessity and it aims for the fulfilment of the ideal of humanity. The author primarily analyses the ethical axiological aspect of environmental education with special regard to its potential in overcoming anthropocentrism and selfish values.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století