2010
Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.
HORKÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.
Název anglicky
Environment protection as an attribute of humanity in educational context
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, Humanizace ve výchově a vzdělávání. od s. 49-57, 8 s. 2010
Nakladatel
GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00047103
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7435-068-9
Klíčová slova česky
environmentální výchova; výchova k hodnotám; výchova k lidskosti; příroda; kultura; hodnoty
Klíčová slova anglicky
environmental education; value education; education for humanity; environment; culture; values
Změněno: 25. 8. 2013 09:33, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Determinantou modifikace a rozvoje kultury a regulativem lidského chování k přírodě je kultivace člověka. Kulturní regulace vztahů mezi člověkem a přírodou závisí nejen na uznání hodnoty přírody, ale též na redukci lidských potřeb a nároků. Sebezáchovnou potřebou a nutností se stává environmentální výchova, která vede k naplňování ideálu lidství. Autorka analyzuje především eticko axiologický aspekt environmentální výchovy se zvláštním zřetelem k jejím možnostem při překonávání omezeného antropocentrismu, preference sebestředných hodnot.
Anglicky
Cultivation of a human determins the modification and development of culture and regulates human behaviour. The cultural regulation of relationships between a human and nature depends not only on the recognition of the value of nature but also on the reduction of human needs and demands. Environmental education is becoming a self-preservation need and necessity and it aims for the fulfilment of the ideal of humanity. The author primarily analyses the ethical axiological aspect of environmental education with special regard to its potential in overcoming anthropocentrism and selfish values.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|