J 2010

Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME

FUJDA, Milan

Základní údaje

Originální název

Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME

Název česky

Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME

Název anglicky

Posibilities of the use of the knoe-how generated in the Study of Religions in multicultural education: Theoretical principles of the CERME project

Autoři

FUJDA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství, Olomouc, Univerzita Palackého, 2010, 1803-0246

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047232

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

multikulturní výchova;náboženství;religionistika;kultura;marginalizace;sociální vyloučení;stereotypy;kurikulární reforma v České republice;menšiny

Klíčová slova anglicky

multicultural education;religion;Academic Study of Religions;culture;marginalization;social exclusion;stereotyping;curricular reform in Czech Republic;minorities

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2012 23:21, Mgr. Milan Fujda, Ph.D.

Anotace

V originále

Text se zabývá možnostmi využití znalostí produkovaných v religionistice pro multikulturní výchovu. Pojetí multikulturní výchovy v textu vychází z koncepce MV vypracované v rámci oficiálních dokumentů zdůvodňujících a usměrňujících kurikulární reformu českého primárního a sekundárního vzdělávání. Článek ukazuje, že prosté informování o "světových náboženstvích" by jako prostředek multikulturní výchovy mohlo spíše selhávat a místo nějaké formy porozumění utvářet spíše kontraproduktivní stereotypy. Článek se proto opírá spíše o důraz kladený kurikulární reformou na rozvíjení kompetencí především v oblasti kritického myšlení a ukazuje, jakým způsobem by religionistické znalosti mohly přispět právě rozvíjení kritického myšlení o kultuře a společnosti jako forem prevence snadného přijímání stereotypních představ.

Anglicky

The article deals with the issue of the use of the know-how produced in the tradition of the academic Study of Religions in multicultural education. Multicultural education is understood here in terms of the curricular reform of the Czech system of secondary education. This article shows that simple teaching about "world religions" might produce more stereotyping then useful information. It evaluates positively the emphasis of the curricular reform on abilities of critical thinking which is necessary to grand success of the multicultural education. In this context it elaborates the founding principles of the project of the Center for the Study of Religions and Multicultural Education (CERME).

Návaznosti

CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MU
Název: Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci
Investor: Jihomoravský kraj, Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci, 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení