2010
Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
FUJDA, MilanZákladní údaje
Originální název
Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
Název česky
Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
Název anglicky
Posibilities of the use of the knoe-how generated in the Study of Religions in multicultural education: Theoretical principles of the CERME project
Autoři
FUJDA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství, Olomouc, Univerzita Palackého, 2010, 1803-0246
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00047232
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
multikulturní výchova;náboženství;religionistika;kultura;marginalizace;sociální vyloučení;stereotypy;kurikulární reforma v České republice;menšiny
Klíčová slova anglicky
multicultural education;religion;Academic Study of Religions;culture;marginalization;social exclusion;stereotyping;curricular reform in Czech Republic;minorities
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2012 23:21, Mgr. Milan Fujda, Ph.D.
V originále
Text se zabývá možnostmi využití znalostí produkovaných v religionistice pro multikulturní výchovu. Pojetí multikulturní výchovy v textu vychází z koncepce MV vypracované v rámci oficiálních dokumentů zdůvodňujících a usměrňujících kurikulární reformu českého primárního a sekundárního vzdělávání. Článek ukazuje, že prosté informování o "světových náboženstvích" by jako prostředek multikulturní výchovy mohlo spíše selhávat a místo nějaké formy porozumění utvářet spíše kontraproduktivní stereotypy. Článek se proto opírá spíše o důraz kladený kurikulární reformou na rozvíjení kompetencí především v oblasti kritického myšlení a ukazuje, jakým způsobem by religionistické znalosti mohly přispět právě rozvíjení kritického myšlení o kultuře a společnosti jako forem prevence snadného přijímání stereotypních představ.
Anglicky
The article deals with the issue of the use of the know-how produced in the tradition of the academic Study of Religions in multicultural education. Multicultural education is understood here in terms of the curricular reform of the Czech system of secondary education. This article shows that simple teaching about "world religions" might produce more stereotyping then useful information. It evaluates positively the emphasis of the curricular reform on abilities of critical thinking which is necessary to grand success of the multicultural education. In this context it elaborates the founding principles of the project of the Center for the Study of Religions and Multicultural Education (CERME).
Návaznosti
CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MU |
|