J 2010

[druhá odmocnina z] 2 [se nerovná] a : b jako problém tonality.

CELHOFFER, Martin

Základní údaje

Originální název

[druhá odmocnina z] 2 [se nerovná] a : b jako problém tonality.

Název anglicky

[the root of] 2 [is not equal to] a : b as a tonality issue.

Autoři

CELHOFFER, Martin (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

Musicologica Brunensia. Stanislav Tesař at 70. Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1212-0391

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047271

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

pythagorean comma; Boethius; Ptolemy; syntonic diatonic tetrachord; limma; apotome

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2012 20:46, PhDr. Martin Celhoffer, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá problémem nedělitelnosti proporce oktávy a jeho důsledky na organizaci tónového systému. Proporce oktávy 2:1 není možné rozdělit na stejné části – dva tritony, tři ditony nebo šest celých tónů, protože druhá odmocnina z proporce 2 : 1 je iracionální číslo. Tato skutečnost měla zásadní význam pro problematiku nerovnoměrnosti ladění.

Anglicky

This study deals with natural consequences of the indivisibility of the octave 2:1 on tonal structures. The proportion of the octave 2:1 cannot be divided into equal parts – two tritones, three ditones or six whole tones because the root of 2:1 is irrational number. This fact has a cardinal importance for the problem of unequal temperament. The syntonic diatonic tetrachord, as known from Ptolemaios, became a pattern for most of unequal tunings (Zarlino, Rameau). The inequality causes irregular distributions of “pure” intervals and “perfect” chords within the modus and is the reason for hierarchy of particular tonal steps.