2010
[druhá odmocnina z] 2 [se nerovná] a : b jako problém tonality.
CELHOFFER, MartinZákladní údaje
Originální název
[druhá odmocnina z] 2 [se nerovná] a : b jako problém tonality.
Název anglicky
[the root of] 2 [is not equal to] a : b as a tonality issue.
Autoři
CELHOFFER, Martin (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Brunensia. Stanislav Tesař at 70. Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1212-0391
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00047271
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
pythagorean comma; Boethius; Ptolemy; syntonic diatonic tetrachord; limma; apotome
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2012 20:46, PhDr. Martin Celhoffer, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá problémem nedělitelnosti proporce oktávy a jeho důsledky na organizaci tónového systému. Proporce oktávy 2:1 není možné rozdělit na stejné části – dva tritony, tři ditony nebo šest celých tónů, protože druhá odmocnina z proporce 2 : 1 je iracionální číslo. Tato skutečnost měla zásadní význam pro problematiku nerovnoměrnosti ladění.
Anglicky
This study deals with natural consequences of the indivisibility of the octave 2:1 on tonal structures. The proportion of the octave 2:1 cannot be divided into equal parts – two tritones, three ditones or six whole tones because the root of 2:1 is irrational number. This fact has a cardinal importance for the problem of unequal temperament. The syntonic diatonic tetrachord, as known from Ptolemaios, became a pattern for most of unequal tunings (Zarlino, Rameau). The inequality causes irregular distributions of “pure” intervals and “perfect” chords within the modus and is the reason for hierarchy of particular tonal steps.