2010
Perspektivistická genealogie kauzality
JASTRZEMBSKÁ, ZdeňkaZákladní údaje
Originální název
Perspektivistická genealogie kauzality
Název anglicky
The Perspectival Genealogy of Causation
Autoři
JASTRZEMBSKÁ, Zdeňka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Organon F, Bratislava, Filosofický ústav SAV, Filosofický ústav AVČR, 2010, 1335-0668
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00047281
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
kauzální perspektivismus; zkušenost úspěchu; sekundární kvality
Klíčová slova anglicky
causal perspectivalism; agency; experience of success; secondary qualities
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 1. 2013 16:14, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá otázkami, kterou jsou úzce spojeny s vyjasňováním významu kauzálních tvrzení a porozuměním jejich distinktivním rysům. Představuje perspektivistický pohled na kauzalitu, který považuje jak asymetrii kauzality, tak její časovou orientaci za produkt naší vlastní perspektivy, kterou všichni sdílíme. Autorka argumentuje proti jedné z hlavních tezí kauzálního perspektivismu, podle které pojem kauzality pramení z naší zkušenosti úspěchu jako agentů, a tvrdí, že rozlišování mezi příčinami a účinky může být relevantní také pro praktické nebo epistemické chování bytostí, které jsou pouhými pozorovateli.
Anglicky
The article deals with some questions that are closely connected with clarifying the meaning of causal claims and understanding their distinctive features. It presents a perspectival view of causation that regards both the asymmetry of causation and its temporal orientation as products of our own perspective we all share. The author argues against one of the basic thesis of causal perspectivalism according to which the notion of causation arises from our experience of success as agents, and she asserts that the distinction between causes and effects can also be relevant to practical or epistemic behaviour of creatures who are mere observers.