D 2010

Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala

SCHNEIDEROVÁ, Martina

Základní údaje

Originální název

Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala

Název česky

Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala

Název anglicky

The Origins and the Ends of the World in Accordance with (not only) Josef Váchal

Autoři

SCHNEIDEROVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." Interdisciplinarita v dějinách umění, od s. 133-142, 10 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita, Seminář dějin umění

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047308

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-904654-1-1

Klíčová slova česky

populárně vědecká ilustrace; mimoumělecké zdroje v umění; narativní cyklus; Josef Váchal; Camille Flammarion

Klíčová slova anglicky

illustrations of popular science; non-artistic sources in art; narrative cyclus; Josef Váchal; Camille Flammarion

Štítky

Změněno: 21. 2. 2011 20:48, Mgr. Martina Schneiderová

Anotace

V originále

Příspěvek zkoumá na dvou dílech vztah mezi vědeckopopulární literaturou, její ilustrací a volným uměním. Tato díla sdílejí tematiku vzniku, vývoje a zániku země dle poznatků pozitivní vědy 19. st. Jde o ilustrovaný vědeckopopulární román franc. astronoma a popularizátora vědy Camilla Flammariona Konec světa (1893) a cyklus dřevorytů Sen o zemi (1919) Josefa Váchala. Studie se zaměřuje: 1) na srovnání pohledu vědce s pohledem umělce na tutéž problematiku a 2) na hledání mimoumělec. inspirač. zdrojů k Váchalovu cyklu. Navzdory apokalyptické tématice konce světa podle vědy zaznamenáváme ve Flammarionově knize víru v blahodárné účinky vědeckého pokroku na člověka. Naopak Váchal Flammarionovu jistotu oslabuje převodem celé problematiky do snu, v němž nacházíme rozličné obrazové zdroje, jež tehdejší divák znal: narativní ilustrace z popularizačních spisů o pravěku země, mikroskopická, teleskopická či fosilní zobrazení, odkazy na theosofii, ale i na populární panoptika či futuristické vize.

Anglicky

The article attempts to find relationship between popular scientific literature, its illustrations and fine art. There are two works which are examinated: richly illustrated popular scientific novel The end of the World (1893) by Camille Flammarion and cycle of tinted wood-cuts Dream about the Earth (1919) by Josef Váchal. Both authors share common theme of birth, evolution and destruction of the world. Paper is concentrated on 1) scientific and artistic view at the same problem; 2) searching for non-artistic sources for Váchal’s cycle. Flammarion’s view is full of optimism and belief in beneficial impact of progress to the humankind. On contrary Flammarion’s certitude and enthusiasm for the progress is attenuated in Váchal’s cycle, especially by the transposition to the dreamy vision which includes diverse visual sources well known to then public (illustrations from popular prehistoric narrative, microscopic, telescopic and fossil depictions, reference to theosophy or futuristic visions).