C 2010

Ruská recepce knihy K. Čapka R.U.R.

CHUVELEVA, Natalia a Oldřich RICHTEREK

Základní údaje

Originální název

Ruská recepce knihy K. Čapka R.U.R.

Název anglicky

Russian reception of Karel Čapek’s play R.U.R.

Autoři

CHUVELEVA, Natalia (643 Rusko, garant, domácí) a Oldřich RICHTEREK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Brno, Areálová slavistika a dnešní svět: monografie z filolologicko-areálových studií, od s. 53-59, 7 s. 1. 2010

Nakladatel

Tribun EU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047334

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7399-987-2

Klíčová slova česky

Karel Čapek; R.U.R.; bezprostřední čtenářské vnímání; ruské prostředí; dialog; společný jmenovatel

Klíčová slova anglicky

Karel Čapek; R.U.R.; readers spontaneous reception; Russian cultural area; dialogue; common denominator
Změněno: 22. 7. 2013 13:01, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Autor ve svém příspěvku analyzuje recepci dramatu K. Čapka R.U.R. v ruském prostředí. Drama je příkladem dialogu mezi ruskou a českou kulturou, jakož i dialogu mezi první polovinou 20. století a začátkem 21. století. Příspěvek je věnován především bezprostřednímu čtenářskému vnímání, které je samostatným fenoménem a jen zčásti je ovlivněno výsledky a závěry odborného literárněvědného zkoumání. Kromě toho příspěvek pojednává o složité recepci postavy robota, což je spojeno s charakterem čtenářského vnímání v dnešní době, tedy ve 21. století.

Anglicky

This contribution analyzes reception peculiarities of Karel Čapek’s play R.U.R. as an example of a dialogue between two cultures, the Russian and the Czech, and between two periods – the first half of the 20th century and the beginning of the 21st century. The contribution focuses on the plays reception in Russian cultural area and in the Russian language. The main aspect of analyzing is based on reader’s spontaneous reception, which isn't determined by literary critics’ research and its results. Finally, here is shown a problematic reception of a robot, which is connected with significant points of the 21st century readers world perception.