D 2010

Tvorčestvo Gogolja v dvojnoj proekcii (K sovremennym tendencijam gogolevedenija).

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Tvorčestvo Gogolja v dvojnoj proekcii (K sovremennym tendencijam gogolevedenija).

Název anglicky

Litteraria Humanitas XV. N. V. Gogol

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Litteraria Humanitas XV. N. V. Gogol: Bytí díla v prostoru a čase (Studie o živém dědictví). od s. 339-347, 9 s. 2010

Nakladatel

Tribun EU

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047340

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7399-197-5

Klíčová slova česky

Historické a nadhistorické vidění Gogola srovnávací žánrové a kontextové vidění Gogola Gogolova modernizace nebezpečí dezintegrovaného výzkumu Gogola holistický výzkum Gogola

Klíčová slova anglicky

Historical and suprahistorical vision of Gogol comparative genre and contextual vision of Gogol Gogols modernization danger of the disintegrated Gogol research holistic Gogol research
Změněno: 20. 3. 2011 18:01, Mgr. Oxana Čmelíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Gogolevedenije v poslednie decjatiletija svidetelstvyet ob opredelennoj pazdroblennosti, izolirovannosti otdelnych aspektov ego tvorčestva, inogda o ego radikalnoj modernizacii i aktyalizacii pod davleniem modernizma i postmodernizma. Avtor priderživaetcja skoree celostnogo videnija Gogolja v ramkach poetologičeskoj preemstvennosti i preodolenija tak nazyvaemoj dvojnoj proekcii v smysle istoričeskogo avtora, cvjazannogo s vostočnoslavjanskimi tradicijami, i sverchistoričeskogo, predvoschitivšego novye vlijanija v literatury 20 i daže 21 vekov. Sovremennoe gogolevedenie prodstavljaet soboj pljuralističeskyju panoramy, v kotoroj celostnost ego tvorčestva začastyju raspadaetsja na otdelnye, kak by vzaimno ne svjazannye, sfery i tořki zrenija.

Česky

Gogolologie v posledních desetiletích svědčí o jisté rozdrobenosti, izolovanosti jednotlivých aspektů jeho tvorby, jindy o jeho radikální modernizaci a aktualizaci pod tlakem modernismu a postmodernismu. Autor se přidržuje spíše celistvého vidění Gogola v rámci poetologické kontinuity a překonávání takzvané dvojí projekce ve smyslu historického autora, spjatého s východoslovanskými tradicemi, a nadhistorického, jenž anticipoval nová proudění v literatuře 20. a 21. století. Současná gogolologie je pluralitním panoramatem, v němž se celistvost jeho tvorby často rozpadá na jednotlivé jakoby vzájemně nespojité sféry a hlediska.