B 2011

Ohrožená kultura

ŠMAJS, Josef

Základní údaje

Originální název

Ohrožená kultura

Název anglicky

The thretend culture

Autoři

ŠMAJS, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 272 s. Edice odborných textů, 2011

Nakladatel

Host

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/11:00051945

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-7294-458-3

Klíčová slova anglicky

culture; crisis; nature; biosphere;

Štítky

Změněno: 29. 3. 2013 11:28, prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.

Anotace

V originále

Lidská kultura je poprvé ve svém celku existenčně ohrožena. Biosféra, schopná pojmout a ochránit četné regionální kultury, však globální silně integrovanou spotřební kulturu dlouhodobě neunese. Budoucnost lidského rodu, kterou vždy garantovala příroda, záleží nyní na tom, co my lidé uděláme. Ve třech závěrečných kapitolách autor ukazuje na nejednoznačný význam fenoménu řeči, informační techniky a vzdělání. I když neopouští důraz na nezastupitelnou roli nové ekologické politiky, připomíná, že obsah nynějšího vzdělání se musí změnit: od orientace abiotické a protipřírodní bude nezbytné přejít k orientaci biotické a propřírodní, k pochopení Země jako domova všech živých systémů včetně člověka.

Anglicky

For the first time in history, human culture is threatened as a whole. The biosphere, capable of incorporating and protecting numerous regional cultures, cannot in the long run cope with a global, strongly integrated, consumer culture. The future of mankind, formerly guaranteed by nature, now depends on what we, people, do. In the last three chapters the author points to the ambiguous significance of the speech, information technology and education phenomena. Even though he doesn’t leave behind his emphasis on the irreplaceable role of the new ecological politics, he reminds us that the contents of the contemporary education must change: it will be necessary to depart from the abiotic and anti-natural orientation and adopt a biotic and nature-friendly orientation, i.e. to understand the Earth as a home for all living systems, including humanity.