HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Pavel MENŠÍK. Některé problémy chronicky nemocného dítěte ve škole (Some problems of the chronically ill child in school). In ŠEVČÍKOVÁ, Ľ., JURKOVIČOVÁ, J. (Eds.) Ochrana a podpora zdravia detí a mládeže v Slovenskej republike. 1st ed. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2010, p. 192-196. ISBN 978-80-223-2885-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Některé problémy chronicky nemocného dítěte ve škole
Name in Czech Některé problémy chronicky nemocného dítěte ve škole.
Name (in English) Some problems of the chronically ill child in school
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel MENŠÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bratislava, ŠEVČÍKOVÁ, Ľ., JURKOVIČOVÁ, J. (Eds.) Ochrana a podpora zdravia detí a mládeže v Slovenskej republike. p. 192-196, 5 pp. 2010.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00047374
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-2885-2
Keywords (in Czech) Asthma bronchiale; alergie; chronická onemocnění; děti; žáci; škola; pozorování; prevence; třída; výzkum
Keywords in English Bronchial asthma; allergies; chronic illnesses; children; students; school; observation; prevention; class; research
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 2/3/2011 20:55.
Abstract
Alergie a další chronická onemocnění dětí představují formu zdravotního omezení, kterou je třeba ve škole podle možností respektovat a předcházet jejímu zhoršování. Počty dětí s alergií a astmatem stále rostou. Příspěvek prezentuje výsledky sondy, která byla realizována na 12 moravských základních školách. Při výzkumu bylo osloveno více než 200 pedagogů. V každé škole bylo provedeno pozorování a hodnocení, zda jsou podmínky vhodné pro alergiky a děti s chronickými chorobami. Ukázalo se, že učitelé většinou nevědí o výskytu žáka s takovou chorobou ve třídě, obtížně by zvládali první pomoc u akutních stavů, školy preventivně nevytvářejí prostředí bez silných alergenů a dalších rizik.
Abstract (in English)
Allergies and other chronic diseases in children are a form of disability-adjusted to be in school, if possible, to respect and to prevent its deterioration. Number of children with allergies and asthma is still rising. This paper presents the results of the probe, which was implemented at 12 elementary schools in Moravia. The research was addressed more than 200 teachers. Each school was carried out observations and assessments of whether conditions are suitable for allergy sufferers and children with chronic diseases. It turned out that most teachers do not know of the presence of a child with the disease in the classroom, managed the difficult first aid in acute cases, schools do not precautionary environment without strong allergens and other hazards.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/5/2024 20:42