HORÁKOVÁ, Jana. Robot jako robot. 1. vyd. Praha: KLP, 2010, 238 s. Primitiae sv. 3. ISBN 978-80-86791-70-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Robot jako robot
Název česky Robot jako robot
Název anglicky Robot as Robot
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, 238 s. Primitiae sv. 3, 2010.
Nakladatel KLP
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00047414
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-86791-70-8
Klíčová slova česky robot; RUR; divadlo; věk stroje
Klíčová slova anglicky robot; RUR; theatre; machine age
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Změněno: 12. 4. 2014 18:32.
Anotace
Práce Robot jako robot je výsledkem zkoumání tematického podhoubí robotického umění na příkladu hry Karla Čapka R.U.R. Rossum’s Universal Robots (1920/1921) a zejména postav robotů. Předkládáme interpretaci zápletky hry a postav robotů, která je polemikou s představou, že roboti jsou nelidská monstra snažící se zničit lidstvo, která se šíří zejména mezi fanoušky science-fiction. Pro nás je R.U.R. komedií záměny, ve které vzniká řada komických situací z toho, že není jasné kdo je člověk a kdo stroj (robot). Problematizování opozice člověk vs. stroj (robot) a pohyb přes hranici těchto kategorií patří k východiskům tvorby označované jako robotické umění s níž se setkáváme přibližně od poloviny 20. století do současnosti. Touto knihou, věnovanou robotům na začátku jejich historie, kterou počítáme od momentu, kdy dostali své jméno v Čapkově hře, bychom rádi přispěli ke zmapování konceptuálního teritoria robotického umění. Knihu lze proto chápat jako příspěvek k archeologii robotického umění.
Anotace anglicky
The book is dedicated to Karel Čapek’s play R.U.R., Rossum’s Universal Robots (1920/21) and particularly to Robot characters. Its main objective is to propose new interpretation of the play, an alternative one for the conventional understanding of it in the frame of science-fiction genre, where R.U.R. is usually treated as a text in which Robots act as inhuman monsters, threatening to annihilate humankind. On the contrary, in our interpretation, we present R.U.R. as a play based on situations of confusion in which we can’t decide who is a man a who is a machine (Robot), and in which it is possible to find themes which are elaborated by artists working in the field of robotic art during the second half of the 20th and at the beginning of the 21st century. Thus, we would like to see the book as a small contribution to the archeology of robotic art.
Návaznosti
LC544, projekt VaVNázev: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
VytisknoutZobrazeno: 9. 9. 2024 10:18