2010
Učení v rodině v mezigeneračním pohledu
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁZákladní údaje
Originální název
Učení v rodině v mezigeneračním pohledu
Název česky
Učení v rodině v mezigeneračním pohledu
Název anglicky
Learning in a Family from Intergenerational Perspective
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2010, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00049298
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
učení; generace; mezigenerační učení; rodina; učení v rodině
Klíčová slova anglicky
learning; generations; intergenerational learning; family; learning in family
Změněno: 9. 3. 2011 12:21, prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
V originále
Tématem příspěvku je mezigenerační učení v rodinách. Naše výzkumná otázka zní: Co se dospělé děti, rodiče a prarodiče od sebe navzájem učí a jak toto učení vnímají? K získání odpovědí na tuto a další dílčí otázky jsme zorganizovaly dotazníkové šetření mezi účastníky kurzů neformálního vzdělávání, jichž se účastní dospělí z různých generací. Dotazování bylo zaměřeno na zjištění charakteristik účastníků a jejich rodin, na jejich hodnocení komunikace v rodině, sdílení volného času, atmosféry v rodině, vztahy a směr a vzájemnost učení. Odpovědi tří generací respondentů jsou srovnávány a interpretovány na pozadí charakteristik a postojů respondentů a jejich rodin. Jestliže se členové rodiny mezi sebou učí, přitom netrvají na dominanci jedněch nad druhými, předávají si svoje vědomosti a zkušenosti, a to oběma směry, potom se obohacují navzájem a posilují soudržnost rodiny jako takové.
Anglicky
The paper focuses on intergenerational learning in the family. The research question is: What do children, parents and grandparents learn from one another and how they see it? To find answers to this research question, we have organized a questionnaire survey among participants of courses of non-formal learning attended by adults of different generations. The questions focused on basic characteristics of respondents and their families, on their evaluation of communication in the family, leisure time sharing, family atmosphere, relations and directionality and reciprocity of learning. Answers by three groups of respondents (children, parents and grandparents) were compared and interpreted on the basis of characteristics and attitudes of the respondents and their families. If family members learn from one another while not insisting on relations of dominance, if they pass their knowledge and experience in both directions, they enrich one another and strengthen the cohesion of the family as such.
Návaznosti
GA406/09/0427, projekt VaV |
|