J 2010

Functional Literacy in People's Lives

RABUŠICOVÁ, Milada a Pavla OPLATKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Functional Literacy in People's Lives

Název česky

Funkční gramotnost v životě člověka

Autoři

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavla OPLATKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of pedagogy / Pedagogický časopis, Trnava, Faculty of Education, Trnava University, 2010, 1338-1563

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047455

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

funkční gramotnost; biografická metoda; život v rodině; životní styl; vzdělávací a pracovní historie; životní strategie

Klíčová slova anglicky

functional literacy; biographical interview technique; family life; life style; educational and occupational history; life strategy
Změněno: 9. 3. 2011 12:19, prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.

Anotace

V originále

The paper presents the results of a qualitative study of lives of people with inadequate functional literacy skills. The data were collected in a biographical interview with a respondent whose characteristics are analogical to those of a hypothetical person likely to exhibit signs of low functional literacy. Characteristics such as gender, age, education achieved by parents and job history of this hypothetical person have been derived from the results of research in adult functional literacy undertaken in the Czech Republic in 1998 – International Adult Literacy Survey (IALS). The analysis of the qualitative data focuses on three domains of the respondent’s life, namely her family life, her school years, and her life style. Coping strategies used by the respondent in her everyday life are identified.

Česky

V článku jsou prezentovány výsledky kvalitativní studie na téma života člověka s nižší úrovní funkční gramotnosti. Data pocházejí z rozhovoru vedeného biografickou metodou s respondentkou, která svými charakteristikami odpovídá hypotetické osobě, jež by s vyšší mírou pravděpodobnosti mohla vykazovat znaky nižší funkční gramotnosti. Charakteristiky, jako je pohlaví, věk, vzdělání rodičů a vzdělání a pracovní historie této osoby jsou odvozeny z výsledků kvalitativního výzkumu funkční gramotnosti dospělých, který v České republice proběhl v roce 1998 pod názvem Mezinárodní výzkum gramotnosti dospělých (IALS). Analýza kvalitativních dat se soustřeďuje zejména na tři oblasti života respondentky, a to její život v rodině, školní léta a práci a životní styl. Identifikuje životní strategie, které respondentka používala a používá při zvládání svého každodenního života.