2010
Etické cíle vysokoškolského vzdělávání
DAN, JiříZákladní údaje
Originální název
Etické cíle vysokoškolského vzdělávání
Název česky
Etické cíle vysokoškolského vzdělávání
Název anglicky
The Ethical Aims of the Tertiary Education
Autoři
DAN, Jiří
Vydání
1. vyd. Brno, Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. od s. 37-40, 4 s. 2010
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
ISBN
978-80-210-5363-2
Klíčová slova česky
posuzování kvality vysokých škol, etické cíle vzdělávání, vysokoškolské vzdělávání, Poradenská a školní psychologie
Klíčová slova anglicky
Assessment of Quality of Universities, Ethical Aims of Education, Tertiary Education, Counselling and School Psychology
Změněno: 10. 3. 2011 20:52, doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Anotace
V originále
Všeobecně se uznává oprávněnost kognitivních cílů ve vysokoškolském vzdělávání. Kognitivní cíle jsou teoreticky rozpracovávány, jejich definování je od vysokoškolských učitelů vyžadováno. Jen v přílepku se někdy hovoří o taxonomii cílů afektivních a psychomotorických. Argumentem ve prospěch akcentace kognitivních cílů je zdánlivá snadnost ověření, že byly dosaženy. Myšlenkovým pozadím jednostranné orientace na kognitivní cíle je racionalistický pohled na svět, na vzdělávání. Skeptickou alternativou k tomuto tvrzení je skutečnost, že při kognitivně definovaných cílech vzdělávání je více méně irelevantní ptát se na osobnost učitele a etické postoje v různých desetiletích jeho profesionální dráhy. Ojedinělé jsou v současnosti snahy definovat etické cíle vysokoškolského vzdělávání. Příspěvek je připomenutím etických cílů vzdělávání z pohledu jedince, veřejné vysoké školy a státní politiky a úvodem ke kontroverznímu tématu, zda v explicitně definovaných cílech vysokoškolského vzdělávání má své místo formulování stanovisek ve prospěch určitého světového názoru.