D 2010

Etické cíle vysokoškolského vzdělávání

DAN, Jiří

Základní údaje

Originální název

Etické cíle vysokoškolského vzdělávání

Název česky

Etické cíle vysokoškolského vzdělávání

Název anglicky

The Ethical Aims of the Tertiary Education

Autoři

DAN, Jiří

Vydání

1. vyd. Brno, Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. od s. 37-40, 4 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

ISBN

978-80-210-5363-2

Klíčová slova česky

posuzování kvality vysokých škol, etické cíle vzdělávání, vysokoškolské vzdělávání, Poradenská a školní psychologie

Klíčová slova anglicky

Assessment of Quality of Universities, Ethical Aims of Education, Tertiary Education, Counselling and School Psychology
Změněno: 10. 3. 2011 20:52, doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.

Anotace

V originále

Všeobecně se uznává oprávněnost kognitivních cílů ve vysokoškolském vzdělávání. Kognitivní cíle jsou teoreticky rozpracovávány, jejich definování je od vysokoškolských učitelů vyžadováno. Jen v přílepku se někdy hovoří o taxonomii cílů afektivních a psychomotorických. Argumentem ve prospěch akcentace kognitivních cílů je zdánlivá snadnost ověření, že byly dosaženy. Myšlenkovým pozadím jednostranné orientace na kognitivní cíle je racionalistický pohled na svět, na vzdělávání. Skeptickou alternativou k tomuto tvrzení je skutečnost, že při kognitivně definovaných cílech vzdělávání je více méně irelevantní ptát se na osobnost učitele a etické postoje v různých desetiletích jeho profesionální dráhy. Ojedinělé jsou v současnosti snahy definovat etické cíle vysokoškolského vzdělávání. Příspěvek je připomenutím etických cílů vzdělávání z pohledu jedince, veřejné vysoké školy a státní politiky a úvodem ke kontroverznímu tématu, zda v explicitně definovaných cílech vysokoškolského vzdělávání má své místo formulování stanovisek ve prospěch určitého světového názoru.