a 2011

A Survey Into Basic School Pupil Lifestyle

KACHLÍK, Petr, Janka PORÁČOVÁ, Marie HAVELKOVÁ, Mária ZAHATŇANSKÁ, Tatiana KIMÁKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

A Survey Into Basic School Pupil Lifestyle

Název česky

Studie životního stylu žáků základní školy

Autoři

KACHLÍK, Petr, Janka PORÁČOVÁ, Marie HAVELKOVÁ, Mária ZAHATŇANSKÁ a Tatiana KIMÁKOVÁ

Vydání

Epidemiology. 22(1):S279, January 2011. Abstracts ISEE 22nd Annual Conference, Seoul, Korea. 2011

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 5.566

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISSN

UT WoS

000285400800865

Klíčová slova česky

Alkohol; dotazník; tělesná aktivita; škola; tabák; výživa; závislosti; žáci; životní styl

Klíčová slova anglicky

Alcohol;, questionnaire; physical activity; school; tobacco; nutrition; addictions; pupils; lifestyle
Změněno: 19. 3. 2015 10:31, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The article studies key areas of lifestyle by basic school pupils of adolescent age. The aim of the study was to discover whether an appropriately applied physical activity helps to develop an appropriate nutritional and physical behavior and whether it minimizes the occurrence of the addictive behavior by the pupils. Pupils of schools with expanded curricula showed better nutritional and physical behaviors and less smoking or drinking alcohol. The study questioned 204 basic and grammar schools pupils through an anonymous questionnaire consisting of 15 questions with close-ended answers. Of the sample of respondents, 89 were students of schools with expanded physical education curricula and 115 were students of schools with regular curricula. The questionnaire consisted 15 questions. A P<0.001 (x2) was statistically significant. As a result, we could claim that a process of preventing an appropriate lifestyle from negative factors may be significantly empowered by an existence of expanded physical education curriculum. Increasing the amount of physical activities within regular basic schools curricula, the children’ health and their addiction resistance may be positively enhanced. (WoS:000285400800865)

Česky

Příspěvek pojednává o studiu klíčových oblastí životního stylu žáků základní školy v adolescentním věku. Předmětem studia bylo hledání vztahů mezi fyzickou aktivitou dětí, jejich výživovým chováním, zdravotním stavem a rizikem patologických závislostí. Pomocí anonymního dotazníku o 15 položkách s uzavřenou nabídkou odpovědí byli osloveni 204 respondenti z vybraných základních škol a víceletého gymnázia. Ve sledovaném vzorku absolvovalo 89 dětí rozšířenou výuku tělesné výchovy, 115 nikoli. Žáci ze škol, které poskytují rozšířenou výuku tělesné výchovy, dosahovali významně lepších výsledků ve znacích výživového chování i tělesné zdatnosti, méně kouřili a konzumovali alkoholické nápoje. Lze shrnout, že posílení výuky tělesné výchovy v běžných základních školách a víceletých gymnáziích může působit jako významný preventivní faktor při boji s riziky nezdravého životního stylu.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století