D 2010

Josef Mánes jako renesanční architekt. Neznámá kapitola ze stavebního vývoje zámku Krakovce

FLÍDR, Aleš

Základní údaje

Originální název

Josef Mánes jako renesanční architekt. Neznámá kapitola ze stavebního vývoje zámku Krakovce

Název česky

Josef Mánes jako renesanční architekt. Neznámá kapitola ze stavebního vývoje zámku Krakovce

Název anglicky

Josef Manes as a Renaissance architect. An unknown chapter of the manor building development Krakovec

Autoři

FLÍDR, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění, od s. 23-30, 191 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047577

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-904654-1-1

Klíčová slova česky

Krakovec; zámek; renesanční architektura; Josef Mánes

Klíčová slova anglicky

Krakovec; manor; renaissance architecture; Josef Mánes

Štítky

Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Zámek Krakovec skrývá nejen výjimečnou výzdobu z období pozdní renesance, ale i zajímavou kapitolu z dějin poměrně novějších. Návštěva Josefa Mánesa v jeho zdech vnesla do pozdější literatury regionální i odborné názor, že jeho siluetu v minulosti zdobila i věž. Věž, jejíž podoba velmi přesně odpovídala architektuře na počátku 16. století, což souznělo se stavebním vývojem zámku. Řada indicií svědčila proti tomuto historickému doplnění, ale pouze podrobný rozbor stavebních plánů, archivní průzkum ikonografického materiálu, zamyšlení nad tehdejší Mánesovou tvorbou i dobovou módou ve šlechtickém stavitelství nám umožnily vyslovit konečný úsudek k této otázce. Občas není od věci pohlédnout i do literárních památek, kam lze zařadit výše uvedený dopis pro Augusta hraběte Sylva-Tarouccu.

Anglicky

Manor Krakovec conceals not only an outstanding decor from the late Renaissance period, but also an interesting chapter from more recent history. Josef Manes’s visit within its walls introduced into later regional and scholarly literature the view that, in the past, its silhouette was graced by a tower. A tower that in its shape very much precisely corresponds with early 16th C architecture, which would agree with the constructional development of the manor. Several aspects hint against this historical amendment, but only a detailed analysis of construction plans, research into archives of iconographic materials, and a contemplation of Manes’s literary production, and fashion in architecture of the nobility have allowed us to pronounce a final verdict in this matter. It is sometimes worth looking into literary memoirs such as the letter addressed to August Count Sylva-Taroucca.