2010
Josef Mánes jako renesanční architekt. Neznámá kapitola ze stavebního vývoje zámku Krakovce
FLÍDR, AlešZákladní údaje
Originální název
Josef Mánes jako renesanční architekt. Neznámá kapitola ze stavebního vývoje zámku Krakovce
Název česky
Josef Mánes jako renesanční architekt. Neznámá kapitola ze stavebního vývoje zámku Krakovce
Název anglicky
Josef Manes as a Renaissance architect. An unknown chapter of the manor building development Krakovec
Autoři
FLÍDR, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění, od s. 23-30, 191 s. 2010
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00047577
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-904654-1-1
Klíčová slova česky
Krakovec; zámek; renesanční architektura; Josef Mánes
Klíčová slova anglicky
Krakovec; manor; renaissance architecture; Josef Mánes
Štítky
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Zámek Krakovec skrývá nejen výjimečnou výzdobu z období pozdní renesance, ale i zajímavou kapitolu z dějin poměrně novějších. Návštěva Josefa Mánesa v jeho zdech vnesla do pozdější literatury regionální i odborné názor, že jeho siluetu v minulosti zdobila i věž. Věž, jejíž podoba velmi přesně odpovídala architektuře na počátku 16. století, což souznělo se stavebním vývojem zámku. Řada indicií svědčila proti tomuto historickému doplnění, ale pouze podrobný rozbor stavebních plánů, archivní průzkum ikonografického materiálu, zamyšlení nad tehdejší Mánesovou tvorbou i dobovou módou ve šlechtickém stavitelství nám umožnily vyslovit konečný úsudek k této otázce. Občas není od věci pohlédnout i do literárních památek, kam lze zařadit výše uvedený dopis pro Augusta hraběte Sylva-Tarouccu.
Anglicky
Manor Krakovec conceals not only an outstanding decor from the late Renaissance period, but also an interesting chapter from more recent history. Josef Manes’s visit within its walls introduced into later regional and scholarly literature the view that, in the past, its silhouette was graced by a tower. A tower that in its shape very much precisely corresponds with early 16th C architecture, which would agree with the constructional development of the manor. Several aspects hint against this historical amendment, but only a detailed analysis of construction plans, research into archives of iconographic materials, and a contemplation of Manes’s literary production, and fashion in architecture of the nobility have allowed us to pronounce a final verdict in this matter. It is sometimes worth looking into literary memoirs such as the letter addressed to August Count Sylva-Taroucca.